Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

Redding van een 10 dagen oude babyveldmuis

3 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
antoneta
2 berichten
antoneta fr


Hallo,

Twee dagen geleden heb ik een kleine muis in mijn tuin gevonden. Voordat we hem oppakten, hebben we gekeken of zijn moeder of broertjes en zusjes in de buurt waren. Maar niets, dus we besloten hem onder onze hoede te nemen. We hebben hem in een klein kartonnen doosje geplaatst, met warmwaterkruiken en een licht verwarmende lamp erboven. De eerste dag (een zondag) hebben we hem gevoed met melk verdund met water, maar de volgende dag zijn we naar de apotheek gegaan om kittensmelk te halen. Ik geef hem 1 ml per dag verdeeld over 7 keer, ongeveer elke 3-4 uur, inclusief de nacht. We masseren hem goed voor en na de maaltijden, hij doet zijn behoeften goed. Hij lijkt vrij levendig, ook al slaapt hij veel. Kleine precisie, hij is gisteren begonnen zijn ogen te openen, wat ik denk betekent dat hij minstens 10 dagen oud is. Hij heeft redelijk wat vacht, is ongeveer 2cm groot en weegt 5gr.

Kunt u mij vertellen of ik tot nu toe de juiste dingen voor dit kleintje heb gedaan? Hoeveelheid voedsel? Frequentie? Wat zijn de volgende stappen? Vanaf wanneer moet ik de maaltijden spreiden, de porties verhogen, vast voedsel introduceren? En wat voor soort dan? Nog iets, aangezien ik hem melk geef, moet ik hem dan ook water geven? Ik dank u zeer voor uw antwoorden en advies, want ook al zorgen we er pas 2 dagen voor, we zijn al erg gehecht geraakt aan dit kleintje en ik ben bang iets verkeerds te doen dat zijn leven in gevaar zou kunnen brengen.

Antonéta

Sandra
261 berichten
sandra fr

Hallo Antoneta,

Gefeliciteerd met je reddingsactie! Ik denk dat je voor nu doet wat je moet doen, maar vraag toch het advies van een dierenarts om geen fouten te maken. De voeding van de veldmuis bestaat uit zaden, knoppen, fruit, mossen, wormen, rupsen, insecten, maïs, tarwe, haver, fruit, bramen, bloemen, grassen...etc... Ik denk dat muizenvoer in principe geschikt kan zijn, maar vraag het eerst aan een dierenarts.

Een veldmuis kan over het algemeen tussen 18 tot 20 maanden leven.

Dat is het, misschien kun je beginnen met hem vast voedsel te geven nu hij zijn ogen opent, maar ik ben er niet zeker van.

Houd ons op de hoogte van de voortgang, en als je kunt, plaats een foto op het forum!!!

Tot binnenkort!

antoneta
2 berichten
antoneta fr

Bedankt voor je antwoord Sandra B, maar helaas is het kleintje vannacht overleden. Ik begrijp het niet, ik gaf hem zijn laatste pipetje melk om middernacht, masseerde zijn buikje rond 00:30, en toen ik om 3:30 opstond om hem te voeden, was hij weg... L Ik voel me vreselijk schuldig, ik moet iets belangrijks verkeerd gedaan hebben of niet gedaan hebben, ik had hem sneller vast voedsel moeten geven, zijn melkrantsoen moeten verhogen. Op het potje moedermelk stond 20% van het gewicht voor een knaagdier, hij woog 5gr dus gaf ik hem 1ml/dag, maar dat was zeker veel te weinig. Ik ben zo verdrietig, ik was in 2 dagen tijd aan dit kleintje gehecht geraakt en hij leek zo levendig dat ik dacht dat hij het zou halen

Sandra
261 berichten
sandra fr

Hallo Antoneta,

Wees niet verdrietig, deze kleine wezens zijn erg fragiel en je kunt jezelf alvast feliciteren dat je alles hebt geprobeerd om hem te redden. Weet je, soms verwaarlozen "dierenmoeders" hun kleintjes als ze al weten dat er een probleem is, dat het kleintje niet levensvatbaar zal zijn. Jouw kleine muis had zeker een probleem, en misschien was hij al heel zwak toen je hem vond, dus was er helaas niets meer voor hem te doen. In elk geval, goed gedaan met je reddingsactie.

Tot ziens.


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.