Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

Witte Stip Ziekte bij een Betta

10 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
Carole
2 berichten
carole fr


Goedenavond,

 

Ik heb onlangs een Betta gekocht met een 2L Marina aquarium, grind en een zachte plastic plant. Ik heb mijn vis nu een paar maanden en sinds een paar dagen heeft hij kleine witte vlekjes op zijn schubben, ook al maak ik het aquarium elke week schoon. Men heeft mij aangeraden om een paar korrels zout in het water te doen om mijn vis te desinfecteren, maar hij heeft nog steeds zijn witte vlekjes.

Ik zou daarom graag willen weten of er een medicijn voor mijn vis bestaat.

 

Alvast bedankt

Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,

Dit is zeker witte stip ziekte (Ichthyophthirius of ichthyophthiriasis). Het is een protozoa die zich in de huid van vissen nestelt en een witte stip vormt die uiteindelijk barst. De protozoa valt op de bodem, incysteert en geeft later geboorte aan ongeveer 2000 nieuwe protozoa die zich weer vastzetten op de vis, en de cyclus begint opnieuw.

Daarom is het nutteloos om een besmette vis te isoleren aangezien de ziekte het hele aquarium heeft geïnfecteerd.

Plotselinge afkoeling van het water of stress zijn de voornaamste redenen voor het verschijnen van deze protozoa.

Er zijn verschillende methoden om ervan af te komen.

1°) Verhoog de watertemperatuur tot boven 26/27°C. Boven deze temperatuur wordt de ziekte gestopt en als dit aan het begin gebeurt, kan het voldoende zijn om er vanaf te komen.

2°) Het toevoegen van niet-gejodeerd en niet-gefluorideerd zout zoals Guérande zout, gedoseerd op ongeveer 3g per liter water gedurende 5 of 6 dagen. Vervolgens moet je door middel van kleine geleidelijke waterverversingen weer terug gaan naar helder water.

3°) De medicijnen: deze zijn gebaseerd op malachietgroen en/of methyleenblauw. Elk merk (JBL; Sera; Tetra...) heeft zijn eigen producten. Je moet dus kiezen uit degenen die te koop zijn in je dierenwinkel. Persoonlijk heb ik goede resultaten gehad met het gebruik van Tetra's ContraIck-concentraat.

Alain

GENEVIEVE
5 berichten
genevieve fr

Hallo,


Het zal moeilijk zijn om je vis te "redden" met medicatie en het verbeteren van de waterkwaliteit in de omstandigheden waarin je vis leeft. Zonder filtering en zonder verwarming om het water te verwarmen


Omdat hij helemaal geen ruimte heeft om te zwemmen in dit soort container, GEEN filter of verwarming en zelfs niet een echte plant, dat is een triest leven voor je vis!!!


De beste kwaliteit/prijs op deze site is dit aquarium omdat het VOLLEDIG is uitgerust voor een kleine prijs: https://www.zoomalia.com/animalerie/aquarium-aqua-30-guppy-start-kit-p-11926.html


Het is geenszins voor guppy's maar geweldig voor betta's


In dit aquarium, dat je opwarmt tot 25°, zachte filtratie, waar je grind in doet om heel makkelijke planten te planten (zoals anubias).


Je hoeft maar 1/4 van het water elke twee weken te verversen!


Je vis zal minder ongelukkig zijn en minder kans hebben om ziek te worden.....



Laat ons weten of je de voorkeur geeft om je arme vis in dit soort slecht aangepaste aquarium te laten leven of dat je wilt veranderen en VOORAL of hij beter wordt wat betreft zijn ziekte!



Met vriendelijke groeten


Carole
2 berichten
carole fr

Goedenavond,

 

Hartelijk dank voor uw advies dat ik meteen in de praktijk zal brengen!

 

Ik ga zelfs een groter aquarium voor hem kopen met echte planten!

 

Heel erg bedankt!!!

Fijne avond

GENEVIEVE
5 berichten
genevieve fr

[links]goedenavond,[/links]
[links]Het zal veel beter zijn voor je vis, want het is gewoon schandalig om kleine glaasjes te verkopen voor, laten we zeggen, het (over)leven van betta's.[/links]
[links]Dit is slechts een voorbeeld van een aquarium dat ik je heb laten zien - het goedkoopste, volledig uitgerust en geschikt voor je betta omdat het de volgende zaken bevat: verwarming, filter, verlichting en het juiste aantal liters![/links]
[links]Kort gezegd heb je een aquarium nodig met:[/links]
[links]-Minimaal 25L[/links]
[links]-Verwarming ingesteld op 25°-26°[/links]
[links]-Filter (op de laagste stand zetten)[/links]
[links]-Verlichting[/links]
[links]-Grind (vermijd felle kleuren)[/links]
[links]-Substraat of een economischer alternatief zoals JBL MANADO[/links]
[links]-Levende planten[/links]
[links] [/links]
[links]Nadat je je aquarium hebt geïnstalleerd, moet je het drie weken zonder vis laten draaien om de stikstofcyclus op gang te laten komen. Je kunt proberen dit te versnellen door levende bacteriën toe te voegen.[/links]
[links]Ga ondertussen door met het behandelen van je vis met geschikt zout, in afwachting van het plaatsen in zijn nieuwe thuis.[/links]
[links]De filter en de verwarming moeten altijd aan staan.[/links]
[links]De verlichting maximaal 12 uur per dag.[/links]
[links] [/links]
[links]Een prettige avond en veel succes met het installeren van je aquarium, en ik hoop dat de gezondheid van je vis zal verbeteren! Mocht je nog andere vragen hebben, aarzel dan niet ;)[/links]
[links] [/links]
[links]hartelijk[/links]
Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,



Voor Nicolas_T. Ik zal herhalen wat je zegt:



Het zal moeilijk zijn om je vis te "redden" met medicijnen en het verhogen van de watertemperatuur in de omstandigheden waarin jouw vis leeft. Zonder filtratie en zonder verwarming om het water te verwarmen


Ik ben het eens met de temperatuur, maar hoe zou het ontbreken van een filter het genezingsproces verhinderen?


Elke keer dat ik een zieke vis moest isoleren, was het in een kaal ziekenhuisaquarium, met beluchting en vooral zonder filter. De actieve bestanddelen van de meeste medicijnen zijn bactericide middelen die in staat zijn om de nitraat-verterende bacteriestammen van het filter te doden.



- Grind (vermijd felle kleuren)


- Substraat of een meer economische oplossing zoals JBL MANADO


Manado is echt niet economisch aangezien het slechts heel tijdelijk actief is en daarna moeten er kunstmesttoevoegingen gedaan worden om het nuttig te maken voor planten. Bovendien wordt manado alleen gebruikt, zonder grind.



In dit aquarium dat je zult verwarmen tot 25°, met zachte filtratie, waar je grind in zal doen om zeer gemakkelijke planten in te planten (zoals anubias).


Je zal slechts 1/4 van het water om de 2 weken vervangen!



Anubias zijn epifytische planten, ze worden niet geplant maar hechten zich aan een steen of een wortel.


Het water wordt elke week ververst, met ongeveer 15% van het volume van het aquarium.



Alain














ANNE
25 berichten
anne fr

Hallo,

 

Ik ben het eens met wat hierboven gezegd is. Uw vechtvis zal veel gelukkiger zijn in een ruimere en beter ingerichte aquarium. Hij zal het u terugbetalen door actiever te zijn.

GENEVIEVE
5 berichten
genevieve fr

Goedenavond,

 

"Het zal moeilijk zijn om "je vis te "redden" met medicijnen en het verhogen van de watertemperatuur in de omstandigheden waarin je vis leeft. Zonder filtratie en zonder verwarming om het water te verwarmen

Ik ben het eens met de temperatuur, maar hoe zou het gebrek aan filtratie het genezingsproces verhinderen?

Elke keer dat ik een zieke vis moest isoleren, was dat in een kaal ziekenhuisaquarium, geventileerd en vooral zonder filtratie. De actieve stoffen van de meeste medicijnen zijn bacteriedodend en kunnen de stam van nitrificerende bacteriën in de filtratie doden."

 

Sorry, maar op alle medicijnen die ik heb gebruikt, stond aangegeven om een pomp te gebruiken om het water te mengen... Misschien vergis ik me bij sommige medicijnen...

 

"Substraat of meer economisch JBL MANADO

Manado is echt niet economisch omdat het slechts tijdelijk actief is, maar daarna moet je bemesting toevoegen zodat het nuttig kan zijn voor de planten. Bovendien wordt manado alleen gebruikt, zonder grind."

 

Ik ken veel mensen die manado+grind gebruiken.

 

Fijne avond iedereen

 

 


Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,


Sorry, maar op alle medicijnen die ik gebruikt heb stond dat ik een pomp moest gebruiken om het water te circuleren


Er is een belangrijk verschil tussen circuleren en filteren van water. Het gebruik van een luchtpomp zorgt voor voldoende watercirculatie om een homogene mengeling van medicijn en water te krijgen die nuttig is voor het gebruik van het medicijn om meerdere pathologieën te behandelen.


Het circuleren van het water impliceert niet per se een actie van de filtermassa's en een luchtpomp is voldoende om voldoende circulatie te creëren om deze waterbeweging te creëren..



Ik ken een hoop mensen die manado+grind gebruiken.


Dat ze met velen zijn die dat doen betekent niet dat ze noodzakelijk gelijk hebben.


Deze bodem heeft een zeer hoog vermogen om voedingsstoffen te absorberen, gedurende het hele leven van het aquarium, zullen de korrels beladen worden met stoffen uit de decompositie van afval in het aquarium, maar ook door toevoegingen van vloeibare of poeder bemesting.


Manado, net zoals alle technische bodems (Amazonia, Ada, Shirakura, Akadama, Kanuma...) is op zichzelf voldoende voor planten en heeft geen zand of grind nodig om te gebruiken. Het is echter beter om bemesting toe te voegen zoals Fosfo, Kalium-potas, Nitro en Profito van Easy-life (bijvoorbeeld) om verrijkt te worden en daarna nuttig te zijn voor de beplanting.


Zijn grote porositeit maakt het ook tot een uitstekende bacteriële drager, wat een pluspunt is voor de decompositie en omzetting van afval. Het heeft niet alleen voordelen, het is zo poreus dat het te licht is, het heeft de neiging om massaal omhoog te komen tijdens het afhevelen, de planten moeten ook dieper geplant worden om hun goede houvast de eerste dagen te verzekeren. JBL legt uit dat het op een laag substraat geplaatst kan worden, wat een slechte optie is, vanwege zijn lichtheid.


De aanbevelingen voor de installatie zijn als volgt: Intensief wassen met warm water voordat het in het aquarium wordt geplaatst, anders verschijnt er een mooie rode kleur bij het vullen met water. Ook wordt er een lichte stijging van de hardheid waargenomen, dit is tijdelijk, maar houd rekening met waterverversingen in het begin. Deze tijdelijke verandering is niet gewenst, het is meer een collaterale schade, als gevolg van zijn minerale aard.


Alain


Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond allemaal,

Alain heeft volledig gelijk in wat hij schrijft, en bovendien hebben we een eerste bericht van Anne M die "Betta kweker" is met zeer goede kennis.

We moeten leren te luisteren en informatie in te winnen om fouten te voorkomen die vaak fataal zijn voor onze huisdieren.

Aquariumvriendelijk.

genevieve
161 berichten
genevieve fr

Dit is de blogpagina van zoomalia :

https://www.zoomalia.com/blog/article/poisson-combattant.html


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.