Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

Vragen: zorgen voor het aquarium

16 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
genevieve
161 berichten
genevieve fr


Hallo,

Ik heb een vraag:

Wanneer moet ik het water van mijn 30l aquarium met een mannelijke betta verversen

en wanneer moet ik het water van mijn 54l aquarium verversen met 6 kersenbarbelen, 1 vrouwelijke colisa en 6 corydoras?

Tot nu toe doe ik het elke 15 dagen voor beide, maar sommigen zeggen 1 week, anderen 15 dagen, anderen 1 maand

Ik gebruik geen product zoals EasyBalance van Tetra!

Na de behandeling van de 54l hadden mijn corydoras een dip en heb ik ze vitamines van Tetra (Tetravital) gekocht, maar moet ik doorgaan met het toevoegen ervan omdat in de handleiding staat dat het bij elke waterverversing geadviseerd wordt.

 

2e vraag:

Kunnen de kersenbarbelen en corydoras zich voortplanten of zou dat moeilijk worden?

 

3e vraag:

In mijn 30l met betta had ik keramische bioringen voor de bacteriën, maar door een behandeling die de bacteriën doodde heb ik deze bioringen weg moeten gooien. In afwachting van het effect van actieve kool heb ik bacteriedragers besteld, maar omdat ik geen keramische bioringen op de markt kon vinden, heb ik dit gekocht: https://www.zoomalia.com/animalerie/micromec-mini-billes-pour-filtre-cristalprofi-i60-i80-i100-i200-p-6374.html

Zal dit op dezelfde manier werken? Om de nitrietpiek etc te voorkomen, heb ik levende bacteriën gekocht, dus het aquarium zal weer als nieuw zijn!

 

4e vraag:

In mijn 54l met 6 kersenbarbelen, 6 panda corydoras, 1 vrouwelijke colisa, is het mogelijk om garnalen toe te voegen (het liefst red cherry)?

Zo ja, dan zal ik al het nodige materiaal voor ze toevoegen (buizen, javamos etc.)

Zo niet, dan zal ik het volledig begrijpen!

 

Bedankt

 

Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,

 

1°) Waterverversingen zijn nodig om oligo-elementen en mineralen die onmisbaar zijn voor planten en vissen te reintroduceren. Deze voedingsstoffen worden binnen 3 tot 4 dagen na de verandering geconsumeerd.

Ze helpen ook om extreme waarden te voorkomen (pH, GH, NO2, NO3...), die meestal veroorzaakt worden door een aanzienlijke veroudering van het water en de actie van verschillende organische afvalstoffen van plantaardige en dierlijke oorsprong, die gemakkelijk een stijging van respectievelijk nitraten en nitrieten kunnen veroorzaken.

Een wekelijkse verversing van 10 tot 15% van het volume van het aquarium wordt dus aanbevolen.

 

2°) Om Puntius titteya te kweken, moet een koppel geïsoleerd worden in een bak vol dichte planten en/of mossen, en verwijderd worden zodra de eieren zijn gelegd en bevrucht, omdat zowel het vrouwtje als het mannetje de eieren eten. Het spreekt voor zich dat in een gemeenschappelijk aquarium de eieren heel snel zullen worden opgegeten.

Voor corydoras is de aanwezigheid van de Titteya een hindernis voor het behoud van de eieren.

 

3°) Deze korrels zijn poreus genoeg om een kolonie bacteriën op een goede manier te huisvesten. Dus dat is OK.

 

4°) Garnalen zijn dieren die vervellen om te groeien. Gedurende de tijd dat de nieuwe schaal verhardt, zijn ze kwetsbaar en bestaat het risico dat de vissen er een paar zullen eten. 

Er moet dus een grote hoeveelheid Vesicularia dubyana (Java mos) worden geplaatst zodat ze zich daarin kunnen verstoppen. Het is ook raadzaam om de exuviae (vervellingen) te verwijderen, omdat vissen die het geproefd hebben er gewoonte van kunnen maken en er vooral van kunnen gaan houden, met het risico dat ze de vervellingen met levende garnalen kunnen verwarren.

 

Alain

 

genevieve
161 berichten
genevieve fr

hallo,

Bedankt voor je precieze antwoorden.

Oké, dus voor de voortplanting van deze vis kan het niet alleen gebeuren (zonder dat ik iets doe).

Zijn de vervellingen zichtbaar of niet?

Ik ga dus Java-mos en algenballen bestellen. En ik zag speciale garnalenslangen dus ik zal daar ook naar kijken.

Een vraag kunnen de garnalen een goede week zonder Java-mos maar alleen met schuilplaatsen en algenballen blijven?

Zijn 8 red cherry's goed?

Bedankt

Alain
259 berichten
alain fr

1°) Over Aegagropila linnaei (Ex Cladophora aegagropila).


Het betreft draadachtige algen die, als ze het naar hun zin hebben in jouw aquarium, zich heel snel zullen voortplanten door sporen los te laten en het risico lopen om jouw aquarium te koloniseren.


In aquariawinkels is het hoofdargument voor verkoop dat het een grote consument van nitraten zou zijn. Natuurlijk verbruikt het wel nitraten, aangezien het een alg is, maar niet meer dan snelgroeiende planten zoals Limnophila sessiflora, Myriophyllum, Egeria densa of nog Cabomba aquatica.


2°) De Crusta Tubes buizen zijn erg goed.



Je kunt ze omwikkelen met Riccia fluitans, Javamos of Cladophora (als je ervoor gekozen hebt om deze te kopen) om ze minder opvallend te maken. Het beste is om ze te bevestigen met visdraad.



3°) Als de garnalen zich kunnen verstoppen, is er in principe geen probleem. Het is echter het beste om Javamos aan te schaffen. Dit mos is bijna onmisbaar voor een succesvolle verzorging en eventueel de voortplanting van de garnalen.


8 garnalen is een minimum om te beginnen. Er moeten tenminste 2 of 3 mannetjes zijn.



Alain


genevieve
161 berichten
genevieve fr

Akkoord, ik heb ze in mijn 30l en ik vind ze vooral heel mooi en ik heb gezien dat de garnalen er van houden, daarvoor zijn ze .

Ja, het zijn die buizen waarover ik sprak! Welke maat zou nodig zijn? Het minimum?

Ja, ik zal Java mos kopen maar in de tijd dat ik het ontvang... 100% zeker dat het er zal zijn!

Ik zal het aan deze buizen hangen en een soort van gebroken vaas (speciaal voor aquaria) die als schuilplaats dient voor de corydoras en de colisa (de barbelen gaan er nooit heen)

8 omdat ik bang ben voor een te snelle overbevolking als ze zich snel voortplanten....

Hoe onderscheid je de mannetjes van de vrouwtjes?

Alain
259 berichten
alain fr

Naast het feit dat ze over het algemeen groter zijn dan de mannetjes, zijn ze te herkennen aan de gele vlek aan de achterkant van hun hoofd wanneer ze volwassen zijn, dit zijn in feite de eierstokken.

Misschien zijn er in het verkoopaquarium wel vrouwtjes met eitjes (de eieren zitten onder de buik, tussen de pleopoden).

 

De buizen met de kleinste diameters zijn het veiligst om zich te verstoppen en vooral om te voorkomen dat de grootste vissen erin kunnen komen.

 

Alain

genevieve
161 berichten
genevieve fr

goedenavond,

hartelijk dank voor de informatie; de Java mos zal eind volgende week in het aquarium zijn.

Morgen ga ik kijken voor de garnalen.

heel erg bedankt

 

Zijn er nog andere garnalen die makkelijk te houden zijn in een 54l?

Ook al zijn de red cherry garnalen erg mooi, je weet maar nooit!

Alain
259 berichten
alain fr

Het is beter om garnalen van dezelfde soort niet te mengen.

Bijvoorbeeld bij Neocaridina, als je soorten mengt (Red cherry, Green, Yellow, White pearl, Amber pearl en Blue pearl) gaan ze zich voortplanten en de garnalen die geboren worden uit gemengde paren zijn niet bijzonder mooi en op de lange termijn verliezen ze de kleuren. Het resultaat is een volledig kleurloze populatie na een paar generaties.

 

Aan de andere kant kun je verschillende geslachten mengen zoals Neocaridina (Red cherry) en Caridina Cantonensis bee (crystal red);

Er is geen risico op hybridisatie.

 

Je zou eens moeten kijken op de garnalen website: "les-crevettes.com". Er zijn alle fiches van garnalen die je kunnen interesseren.

 

 

 

 

Alain

genevieve
161 berichten
genevieve fr

Ik had niet de bedoeling om ze te mengen omdat ik dacht dat het net als bij de corydoras was, dat het hen zou stresseren. Maar dat is goed om te weten!

Ze zijn ook grappig, ik zal de beschikbaarheid in de winkel bekijken.

Oké, bedankt voor deze site en de snelle antwoorden! Heel erg bedankt :)

genevieve
161 berichten
genevieve fr

merci encore pour t'ai conseils !

L'utilisation d'un kit Co2 est neccaire car je possède des plantes qui en n'ont besoin et elles poussent très bien !

A quoi cela sert il ?

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Hallo A.P.,

wees voorzichtig met het gebruik van CO2, er is controle door een "computer" nodig die de pH van het water bewaakt.

CO2 gaat in principe het water verzuren.

De meststoffen die voor de planten gebruikt kunnen worden, zijn ruimschoots voldoende, evenals goede verlichting (die overeenkomt met de behoeften van de planten).

Aquariumgroeten.

genevieve
161 berichten
genevieve fr

Oei, ik zou het sowieso niet nemen, ik was toch niet echt van plan omdat mijn planten heel goed groeien, bedankt!

Is de vloeibare meststof van Tetra goed?

Alain
259 berichten
alain fr
<left>Hallo,</left><left> </left><left>In een beplante aquarium wordt CO2 over het algemeen goed verdragen door garnalen. Echter, aangezien je ook Titteya en een Colisa hebt, is het niet nodig om de pH van het water te veel te verlagen.</left><left>Niet alle CO2 diffusiesystemen zijn uitgerust met een timer om de benodigde hoeveelheid voor het volume van een beplante aquarium te doseren.</left><left>Hier is een formule om het aantal CO2-bellen te kennen dat je elke minuut in het aquarium moet sturen.</left><left>Aantal bellen per minuut = (Inhoud van het aquarium x KH van het water in °d) / 50</left><left></left><left>De aanwezigheid van garnalen is een probleem voor de keuze van meststoffen en mogelijke medicijnen. Aangezien het ongewervelde dieren zijn, verdragen ze de aanwezigheid van koper in deze producten niet en meestal betekent dit de dood.</left><left>Anti-algen producten bevatten vaak koper (Cu) of kopersulfaten (CuSO4) in hun samenstelling.</left><left>Daarom moet men voorzichtig zijn en alleen producten gebruiken die vrij zijn van koper.</left><left> </left><left>Alain</left>
genevieve
161 berichten
genevieve fr

bonjour,


merci de vos réponses.


Non , mes les plantes grandissent bien et si jamais il y a du Cu je changerais l'engrais.


Je ne sais pas si il y a du Cu dans mon engrais donc avant d'acheter les crevettes je vais faire tester l'eau . C'est plus raisonnable


Si jamais il y en a, comment enlever le Cu de l'eau de l'aquarium ?


Merci

Alain
259 berichten
alain fr

 

1°) Koper, als het in het water aanwezig is, kan alleen afkomstig zijn van huishoudelijke leidingen. Dit metaal werd enorm veel gebruikt in de loodgieterij om lood te vervangen, dat als te giftig werd beschouwd (gevallen van loodvergiftiging).

Tegenwoordig gebruikt men PVC-leidingen die ideaal zijn vanwege hun neutraliteit.

Dat gezegd hebbende, leidingen van koper verbieden niet de aquaristiek met gewervelden maar kunnen wel een klein probleem vormen met gevoelige ongewervelden zoals garnalen of kreeften als de concentratie hoog is.

 

2°) Kopersulfaat is het resultaat van een bewuste chemische bewerking en is dus niet van nature aanwezig in het water. 

 

Het verwijderen van de aanwezigheid van koper in het water kan door omgekeerde osmose, ionenuitwisseling of door distillatie.

Voor de vervelling hebben garnalen calciumcarbonaat nodig, dus het is lastig om grote hoeveelheden geosmoseerd water te gebruiken.

 

Dus voor een aquarium met een klein volume, is het beter om waterwisselingen te doen met: 

- bronwater (vooral geen mineraalwater),

- leidingwater, mits het vrij is van koper of kopersulfaten, of slechts sporen daarvan bevat.

 

Alain


genevieve
161 berichten
genevieve fr
genevieve
161 berichten
genevieve fr

voir page 1


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.