Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

probleem met NO3

4 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
Herve
20 berichten
herve fr


Hallo,

Ik heb een groot probleem met nitraten dat maar niet weg wil gaan. Ik heb 150 liter van de 600 vervangen, door water van de bodem van het aquarium te gebruiken, zonder resultaat.

Ik heb bacteriën aan het filter toegevoegd, ik dacht dat het geen kwaad kon, zonder resultaat, ik heb een behandeling tegen nitraten gedaan maar ook dat hielp niet.

Het is nu drie weken dat ik vecht zonder resultaat, ik heb al enkele vissen verloren en mijn nitraatniveau beweegt niet.

Vanavond ga ik mijn bubbelsysteem veranderen om te zien of ik geen zuurstofprobleem heb.

Als u een idee heeft, hoor ik het graag.

Bedankt

franck
233 berichten
franck fr
De belangrijkste oorzaken van een piek in nitrieten

- ernstige vervuiling, door een teveel aan voeding

- vervuiling door een dode vis of slak die niet uit het aquarium is verwijderd

- behandeling van het aquarium met een desinfectiemiddel dat de de-nitrificerende bacteriën doodt.

- belangrijke waterverversing en tegelijkertijd reinigen van het filter, wat het aantal nuttige bacteriën vermindert.

- vrijwillige of onbedoelde stopzetting van het filter, waardoor een gebrek aan zuurstof, de dood van de de-nitrificerende bacteriën veroorzaakt.

Het nitrietgehalte moet altijd 0 blijven. In deze accidentele gevallen van een piek, moet er heel snel gereageerd worden door een waterverversing te doen en levende bacteriën toe te voegen (sneller effect). Het is ook goed om het water maximaal te beluchten en, in kritieke gevallen, de vissen tijdelijk over te zetten naar ander water tot het nitrietgehalte is gedaald.

De voornaamste oorzaken van een te hoge nitraatconcentratie

Het nitraatgehalte moet onder 15 mg/liter blijven. Boven die waarde wordt het gevaarlijk voor de vissen. Als het nitraatgehalte hoger is dan 25 mg, hier zijn enkele mogelijke oorzaken:

- Te veel voeding

- Overbevolking van het aquarium (nooit meer dan 1 cm vissen per liter, dit geldt enkel voor kleine vissen. Een grote vis zoals de discus of de maanvis heeft 50 liter nodig voor zichzelf)

- Slecht onderhoud van het aquarium : niet frequent genoeg water verversen, dode plantenblaadjes laten liggen in het aquarium, filter te vervuild of in slechte staat...

- Waterverversingen met water dat hoog is in nitraten (zeldzaam)

De planten spelen een rol in de regulatie van het nitraatgehalte, omdat zij het consumeren om te groeien. Het is daarom belangrijk om goed te planten, wanneer het aquarium en de daar gehuisveste populatie dit toelaten

Dat waren de belangrijkste waterparameters voor aquaristiek. Er zijn er nog veel meer zoals fosfaten (toxisch), ijzer (nodig voor planten).

Het belangrijkste is om de behoeften van de vissen te respecteren, het aquarium regelmatig te onderhouden en niet te spelen met kleine chemici : het is overbodig om zogenaamde "wonder" producten te kopen die bedoeld zijn om de parameters (pH, nitraten,..) aan te passen. Ze kunnen gevaarlijk zijn en het evenwicht volledig verstoren. Regelmatige tests zijn nodig om de kwaliteit van het water te controleren. Of het nu met teststrips of druppels is, er zijn allerlei soorten beschikbaar. Druppeltests, hoewel duurder, zijn het meest nauwkeurig.

Snelgroeiende planten zoals ceratophyllum demersum zijn waardevolle bondgenoten in de strijd tegen een teveel aan nitraten, die als meststof dienen.

De cladophora
Herve
20 berichten
herve fr

hallo,

voer, alles moet opgegeten worden zonder dat het op de grond kan vallen. Ik voer kleine dosis na kleine dosis, ik zuig de bodem twee keer per maand.

Ik heb geen dode vissen, zodra ik een vis zie die niet in vorm is, plaats ik hem in een couveuse.

geen waterbehandeling met een desinfectiemiddel

geen filterstop, ik heb er twee, een aan elk uiteinde van het aquarium

voor de vissen zit ik op minder dan de helft van de capaciteit van mijn aquarium, het is een 600 liter

Ik heb een waterverandering gedaan (getest voor toevoeging) en een toevoeging van bacteriën, zonder resultaat, en tot slot een product dat een effect zou moeten hebben op de NO3 zonder meer resultaat.

alles is identiek aan wat ik altijd al doe sinds 20 jaar, maar nu gaat niets meer goed, en ik begrijp niet waarom.

en een derde dode !!!!!!!

Monique
4 berichten
monique fr
Hallo, Heeft u opnieuw een evenwicht in uw aquarium kunnen vinden? Ik heb hetzelfde probleem met een zeer goed beplante aquarium... en kleine vissen, zo'n 40 stuks, zoals tetra's en kardinalen... ik ben opgelopen tot 250mg/l in een aquarium van 250l... Ik heb het water ververst en zit nu op 75mg/l... ik ga het water opnieuw verversen, maar ik twijfel over de oorzaak van deze verandering. Met het aantal red cherry garnalen dat erin zit, als er een dier dood was gegaan in een hoekje, zou het snel "opgenomen" worden... Dan blijven de dode bladeren over, maar waarom nu, terwijl dit aquarium al meer dan een jaar draait?
Michel
470 berichten
michel fr
Hallo, de test nummer 3, strookjes of druppels?

Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.