Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

Probleem met Betta

3 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
MCharlotte
1 berichten
mcharlotte fr
Hallo, ik heb een betta en een tiental neons die heel goed samenleven, en de neons zijn dol op het voer van de betta, maar dat is niet mijn probleem. Het gaat om mijn betta die goed eet, maar al enkele weken problemen lijkt te hebben met stabiliteit. Hij heeft moeite om rechtop te blijven! En zodra hij stopt, belandt hij op zijn zij! Ik heb de indruk dat zijn staart hem naar de zijkant trekt! Wat is er met hem aan de hand?
Sandy
81 berichten
sandy fr

Hallo, 

Je zou een dierenarts moeten bellen, hij zou je moeten kunnen informeren.

Tot ziens

Alain
259 berichten
alain fr
Hallo, bij vissen is de zwemblaas een compartiment van de dorsale wand van de slokdarm gevuld met gas. Deze blaas speelt een rol bij de drijfvermogen. Men spreekt ook wel van een zwemblaas. Bepaalde gebeurtenissen kunnen de wanden van deze blaas beschadigen, hetzij door een klap (een doorboorde blaas), hetzij door het verouderen van de vis (porositeit van de wand) of door een te hoge druk door een te grote waterdiepte (samendrukking). Deze nadelen uiten zich allemaal in een verlies aan evenwicht en stabiliteit, waardoor de vis wanordelijk zwemt door een slechte drijfvermogen. Betta vissen zijn slechte zwemmers geworden door de vele selecties om hun vinnen steeds volumineuzer te maken. Daarom is het belangrijk het aquarium zo in te richten dat het lange rustperioden kan nemen door te rusten op de brede bladeren van een Anubias of een Echinodorus. De stroming van de filteruitgangen moet kalm zijn om geen extra inspanning te vereisen, en de waterhoogte mag niet meer dan 25/30cm zijn zodat hij niet te veel moeite hoeft te doen om het oppervlak te bereiken en de lucht in zijn labyrint te verversen. De afwezigheid van één of meerdere van deze voorzieningen betekent dat de vis constant inspanningen moet leveren en daardoor veroudert hij voortijdig, net als zijn interne organen, inclusief de zwemblaas. Alain
Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond,

Alain heeft helemaal gelijk, de beschreven symptomen wijzen op een probleem met de zwemblaas.

Er valt niets te doen behalve de vis zijn dagen rustig te laten slijten en de door Alain beschreven aanpassingen te maken voor een toekomstige bewoner.

Aquaristische groeten.


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.