Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

penseelalgen

8 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
christophe
12 berichten
christophe fr


Hallo,

Ik heb een aquarium van 250l dat nu 14 maanden operationeel is, goed beplant (de planten groeien erg goed) CO2-toevoeging overdag, een keer per maand ijzerbemesting, verlichting van 10 uur per dag.

Ik heb sinds enkele weken de ontwikkeling van kleine bruine "plukjes" op de wand van de interne filter opgemerkt, evenals op sommige planten in het aquarium (vooral op de anubias, maar die zich verspreiden naar de cryptocorynen, echinodorus)

Van wat ik gelezen heb lijkt het op penseelalgen, kan hun verschijning wijzen op een onevenwichtigheid in het aquarium? Welke? En hoe kom ik er vanaf?

NB: Ik had een groot probleem met blauwalgen die zo nu en dan terugkomen, en ik slaag erin om ze onder controle te houden door Algexit van Easy life te gebruiken wanneer dat nodig is (een product dat mij op dit forum is aanbevolen en dat zeer effectief is)

Heeft iemand anders al eens last gehad van deze penseelalgen?

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Hallo Christophe,

voor de cyano. je kunt ook preventief te werk gaan zoals beschreven in de bijsluiter.

Wat betreft de penseelalgen, zeer moeilijk om er vanaf te komen, misschien te wijten aan een verlichtingsprobleem, een overdaad aan voeding een keer, een sterke stroming op de plek waar ze groeien.

Echter, ze maken deel uit van het aquatische leven.

Om ze te verwijderen, snij de aangetaste delen van de planten weg, elimineer de oorzaak in het geval van stroming, verwijder ze handmatig; maar absoluut geen producten gebruiken.

Aquariumliefhebbend.

christophe
12 berichten
christophe fr

Hallo Jean-Pierre,


 


Bedankt voor je nieuwe antwoord.


Wat betreft de cyanobacteriën, heb ik je advies gevolgd en ben ik een kleine onderhoudsbehandeling gestart. Ik stop af en toe, omdat ik denk dat het niet goed is om producten continu te gebruiken.


Voor de penseelalgen ga ik de aangetaste delen van de planten verwijderen, voorlopig zijn het er gelukkig maar weinig. Ik kan echter de stroomsnelheid van de pomp niet aanpassen.


Ik heb 3 maanden geleden de verlichtingsbuizen vervangen, ik heb een 39w JBL solar ultra tropic en een JBL 39w solar ultra natur geïnstalleerd (volgens het advies van de verkoper), ik hoop dat het een goede keuze is? Voorheen waren er geen penseelalgen, is dit een toeval?


Er is er een voor de groei van de planten en een voor daglicht.


Ik zal je advies volgen en geen producten tegen deze penseelalgen gebruiken, want je leest van alles en nog wat op de forums; uiteindelijk wordt je er niet wijzer van.


Nogmaals bedankt


Aquariumgroeten


Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond Christophe,

waarom 39 W., grote diepte van de bak? Omdat anders te veel verlichting.

Wanneer ik beplanting doe, gebruik ik NTX lampen (met een roze dominantie), nooit daglicht omdat daar blauwe straling in zit die de groei van algen bevordert, wat betreft de andere ken ik die niet.

Aquariumgroeten.

Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,

 

1°)  De verlichting

De combinatie van een 39w JBL solar ultra tropic en een JBL 39w solar ultra natur is zeer goed omdat ze elkaar ideaal aanvullen om een lichtspectrum te verkrijgen dat gunstig is voor zowel planten als vissen.

Verder hangt het van de planten af die je hebt, omdat als de lumenbehoefte hoog is voor sommigen, je uiteindelijk misschien een extra buis moet toevoegen. In de huidige situatie heb je slechts 2x39W voor 250L, wat neerkomt op een ratio van 1W/3,2L. De meeste planten geven de voorkeur aan 1W/2L.

Het zou beter zijn geweest om ze niet tegelijk te veranderen, maar één na de ander, met minstens twee weken tussentijd. Wanneer je de buizen vervangt, is het vaak omdat de oude aan het einde van hun efficiëntie zijn en niet langer de kwaliteit van het spectrum produceren dat nodig is voor het welzijn van planten of vissen.

Dus volledige vernieuwing van een 'zwak' verlichtingssysteem door een nieuwe kan het evenwicht in het aquarium verstoren, een onbalans die gunstig kan zijn voor de ontwikkeling van algen. Vooral omdat de kleurtemperatuur van de 39w JBL solar ultra tropic zeer hoog is (9000K).

2°) Penseelalgen groeien meer specifiek op planten met langzame groei (Anubias, Echinodorus ...) en gemakkelijker op oude bladeren. Zoals Jean-Pierre_K terecht zegt, is een sterke watercirculatie in hun voordeel.

De oplossing om aangetaste bladeren te snoeien en eventueel te zwaar geïnfecteerde planten te elimineren, is goed tegen aanwezige algen. Maar het elimineren van de effecten zonder de oorzaken te kennen, voorkomt niet dat het probleem terugkeert.

Een onevenwicht tussen het nitraatgehalte (NO3) en fosfaatgehalte (PO4) is de meest voorkomende reden om de aanwezigheid van algen te bevorderen. Het ideaal is een verhouding van 10 eenheden NO3 voor 1 eenheid PO4. Als de PO4-concentratie te laag is, vinden de penseelalgen een ideale omgeving om te groeien. Een analyse met druppeltests zal je de NO3/PO4-verhouding van je water onthullen. En indien nodig, kun je fosfaten in vloeibare vorm toevoegen, zoals Fosfo van Easy life, wat naar mijn mening momenteel het beste is wat er verkrijgbaar is.

Alleen analyses kunnen eventuele fosfaattekorten aan het licht brengen. Geen doseringen op de gok!! Let op dat je dit product niet overdoseert. 

 

Alain

 

Alain
259 berichten
alain fr

Om de kleurtemperatuur uit te leggen:

Deze wordt uitgedrukt in Kelvin. Deze waarde geeft aan of de kleur van de buis eerder warm of koud is. Hoe lager deze is, hoe warmer de kleur van de buis, en hoe hoger deze is, hoe kouder de kleur van de buis.

De

De meeste tuinbouwbuizen hebben een kleurtemperatuur die meestal tussen 3000 en 4000k ligt. Echter, niet elke buis met zo'n kleurtemperatuur is noodzakelijk een tuinbouwbuis, en niet alle tuinbouwbuizen hebben deze kleurtemperatuur.

 

Alain

christophe
12 berichten
christophe fr

Goedenavond,

Om eerst te reageren op Jean-Pierre, mijn aquarium is 52 cm hoog, ik denk niet dat het erg diep is.

De planten zijn vrij standaard: Anubias, Cryptocorynes, Echinodorus Limnophila, Heteranthera, Lagenandra, Alternanthera.

Bedankt Alain voor je waardevolle uitleg en de tabel die erg leerzaam is. Zo begrijp ik het beter. Dus de JBL solar ultra tropic bij 9000 k staat niet eens in de tabel.

Je zegt dat de W/L verhouding een beetje laag is, maar de lichtkap is bedoeld voor twee buizen en niet drie, ik weet niet of er buizen zijn met een hoger wattage voor een gegeven buis lengte. En Jean-Pierre K vindt dat er te veel verlichting is! De planten zijn mooi, afgezien van deze problemen met algen.

Moeten de buizen elk jaar vervangen worden? de verkoper vertelde me dat de JBL die ik heb, twee jaar kunnen meegaan.

Het is waar dat ik wat betreft verlichting echt verdwaald ben en ik heb de verkoper vertrouwd die mij ook het aquarium een jaar geleden heeft verkocht.

Dus ik zal jullie advies opvolgen met betrekking tot de penseelalgen, de waterparameters controleren, de aangetaste delen van de planten afsnijden, en wat betreft watercirculatie kan ik niet veel doen, ik heb een interne pomp Bluwave 09, en je kunt de stroom niet regelen op dit model (die ik krachtig vind).

Bedankt jullie beiden, ik houd jullie op de hoogte.

Aquariumgroeten

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Hallo Christophe,

de Bluwave 09 is een 1200 l/h, wat nogal "te veel" is voor een aquarium van 250 l.; probeer iets te doen om de stroming te verminderen of vervang ze (zonder je te bevelen) want ze is niet geschikt.

Aquaristische groeten. 

genevieve
161 berichten
genevieve fr

hallo,

Ik denk dat ze je goed geadviseerd hebben.

Als ik algen heb, gebruik ik dit product:

De algen waren binnen 2 dagen weg en de vissen zijn er nooit van gestorven of zoiets!!!

veel succes


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.