Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

kleine vraag grote vraagstuk

5 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
franck
233 berichten
franck fr


hallo iedereen

vandaag heeft een klant me een testdoos voor het water van mijn aqua aangeboden

ph kh gk no2 no3 dus ik kom thuis helemaal trots om de gloednieuwe doos uit te pakken...

hier zijn de resultaten die me nogal vreemd lijken

ph: 7.5.0

kh:7 druppels tot de kleur verandert

gh:6 druppels tot de kleur verandert

No2: ongeveer 0.25mg/l of minder

No3: tussen 50en100mg/l

ik begrijp niet hoe NO2 bijna nul kan zijn terwijl NO3 zeer hoog is

bedankt voor uw antwoord

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Hallo Franck,

nitraten (NO3) en nitrieten (NO2) zijn niet gerelateerd.

Nitrieten zijn de piek van "gif" (populair gezegd) die je krijgt bij het opstarten van een aquarium na ongeveer 3 weken, dus gelukkig heb je die niet (zelfs voor ons is dat gevaarlijk).

Voor nitraten, dat is de vervuiling (gebracht door leidingwater (als je meer dan 50 mg hebt, is het theoretisch ongeschikt voor consumptie), te veel voedsel, onevenwichtigheden in het aquarium, etc...). Heb je trouwens het leidingwater getest?

Controleer ook de vervaldatum van de doos.

Perso. Ik gebruik de teststrips (7 tests) van Tétra voor zoet water wanneer ik niet aan het kweken ben, waar er meer precieze parameters te controleren zijn (test per doos).

Als je meer of meer precieze antwoorden wilt, zal ik mij weer verdiepen in mijn boeken over aquaristiek.

Veel succes en een goede opstart.

Aquaristisch.

franck
233 berichten
franck fr

salut Jean-Pierre

je ne savais pas qu'il y avait une date de péremption sur les tests je vais vérifié tout ca et si c'est périmé je vais refaire mes test avec des test neuf.

pourrai tu m'expliquer pour les test GH et KH car pour etre honnête je l'ai jamais fais depuis que j'ai commencé l'aquariophilie. (pas bien je sais).

pour etre totalment honnête comme je fait mes changement d'eau toutes les semaines j'ai jamais vraiment fais de test je trouvai ca inutile vu que mon eau ete changé toutes les semaine mais maintenant je vais m'y mettre

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond Franck,

de KH en de GH komen overeen met de waterhardheid.

De KH is de carbonaathardheid van het water, uitgedrukt in °d (Duitse eenheid); in het Nederlands is dit de TAC (er bestaat een omrekeningsformule); hoe "harder" het water is, des te hoger de KH is (kalkrijk water bijv.).

De GH (ook in het Duits) staat voor de totale hardheid van het water; dat wil zeggen de concentratie van carbonaat-ionen en magnesium-ionen; de GH is altijd hoger dan de KH.

Je weet dat dit belangrijke metingen zijn in zeewater, voor zoet water zolang je geen te hoge waarden hebt '(zeer kalkrijk water, en in dit geval meng je het met osmosewater) of dat je wilt fokken (in dat geval moet je dichter bij de natuurlijke waarden komen), moet je vooral de Ph, de nitrieten (0) en de nitraten in de gaten houden.

Hoop je bij deze geholpen te hebben. Voor meer details moet ik me weer verdiepen in mijn documentatie.

Tot snel.

Aquaristisch. 

franck
233 berichten
franck fr

hallo vrienden

ik kom net terug van vakantie en tot mijn grote spijt is mijn aquarium gevuld met groene draadalgen.

ik heb mijn water getest

ph:8.5

no2:0

no3:0.5

kh:2 druppels

gh:2 druppels

hoe kan mijn ph in 10 dagen veranderd zijn en waar komen die vervloekte lelijke algen vandaan.

hoe kan ik mijn ph verlagen naar 6 want dat is toch beter voor mijn Amazone-biotoop en vooral hoe verwijder ik die algen

bedankt voor het antwoorden

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond Franck,

ben je zeker van de waarde van de nitraten?

Anders, vervang de helft van het volume, daarna opnieuw de helft, dan 10%.

Doe de watertests van de kraan en het aquarium na elke verandering.

Deze draadachtige algen kunnen inderdaad komen door ontregeling van het water of door slechte verlichting (direct of indirect)?

Anders om ze uit te roeien, is er niets beter dan de stift die we oprollen, want ik ben niet voor de chemie (als laatste redmiddel).

Aquariumliefhebbend.


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.