Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

Heb ik de juiste keuzes gemaakt voor mijn aquarium?

6 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
IGOR
10 berichten
igor fr


Mijn partner en ik zijn helemaal alleen begonnen met ons aquarium, een 600l aquarium, door informatie te verzamelen van her en der kwamen we op het punt ons af te vragen of we wel de juiste keuzes hadden gemaakt bij de aankoop van onze apparatuur?

Ik beschrijf nu de installatie:

aquarium van 600l en 2m lang met een Eheim 2078 filter + nog een 2071 die door een 36W 4 UV filter gaat.

Een CO2 set van JBL M603 uit mijn hoofd met automatische regulering van de PH en KH.

En twee verwarmingen van 300W + een bodemverwarming van 100W geregeld door een thermostaat

Het aquarium is ongeveer zes tot zeven maanden geleden ingericht en is probleemloos opgestart, maar sinds een paar dagen hebben we vier vissen verloren, we hebben het water getest en er zijn geen problemen aan het licht gekomen.

Dus wat is er aan de hand? Hier zitten we vast, wat moeten we doen?

Bedankt iedereen

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond Igor,

het is heel goed om te beginnen met een groot volume.

Ga lezen (zonder te bevelen) de rubriek "Het realiseren van een aquarium"; je zult al wat informatie vinden.

Waarom een bodemverwarming, die wordt vooral gebruikt voor "Nederlandse aquaria", en de CO2 distributiekit is ook goed in het geval van een aquarium met Discusvissen (omdat ze zuur water nodig hebben); anders is een goede voedingsbodem ruimschoots voldoende.

Wat voor type aquarium heb je?

Aquariumvriendelijke groeten.

 

IGOR
10 berichten
igor fr

Hallo Jean-Pierre,


wij hebben een aquarium van de firma Guilbert, die zich, als ik het me goed herinner, in Loir-et-Cher bevindt. Het gaat om een meubelmaker die op maat gemaakte aquariums fabriceert.


Wat betreft de CO2-kit die we hebben gekozen, die is er vooral om de waterkwaliteit te behouden omdat hij automatisch de pH regelt, wat mij veel eenvoudiger leek toen we ons aquarium startten. Ik zal me informeren over wat een Nederlands aquarium is, want wij hebben een dertigtal planten en toen we de artikelen lazen, leek het erop dat bodemverwarming geregeld door een thermostaat een goede zaak was.


Het is een beetje moeilijk omdat veel advies elkaar tegenspreekt op de forums. Dus we nemen wat op en laten wat achter, maar begrijpen we de juiste dingen?


Met vriendelijke groeten,


Igor en Angélique


IGOR
10 berichten
igor fr

Hallo Jean-Pierre,

we hebben een aquarium van de firma Guilbert, die zich voor zover ik weet in de Loir-et-Cher bevindt. Het gaat om een meubelmaker die op maat gemaakte aquaria vervaardigt.

Wat betreft de CO2-set die we hebben gekozen, die is er vooral om de waterkwaliteit te onderhouden omdat het automatisch de pH regelt, wat mij veel eenvoudiger leek toen we met ons aquarium begonnen. Ik zal me informeren over wat een Hollands aquarium precies is, maar voor ons deel hebben we een dertigtal planten en toen we de secties lazen, leek het erop dat de bodemverwarming geregeld door een thermostaat een goed idee was.

Het is een beetje moeilijk omdat veel adviezen elkaar tegenspreken als je op de forums kijkt. Dus we nemen wat we kunnen gebruiken en laten de rest liggen, maar nemen we de goede dingen?

Met vriendelijke groet,

Igor en Angélique

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Hallo Igor en Angélique,

is er in jullie omgeving geen aquariumclub?

Wanneer ik vraag naar het type aquarium, bedoel ik niet de fabrikant, maar de gerealiseerde biotoop (mijn excuses voor de onduidelijke vraag).

Nederlandse aquariums zijn vooral plantenbakken.

Aquaristische groeten.

IGOR
10 berichten
igor fr
<left>Jean-Pierre,

wij hebben nu een aquarium met exotische vissen, maar om je te vertellen welk type precies weten we niet zo goed, we hebben de vissen gekozen op basis van wat ons hart ons ingaf, met de zorg dat ze onderling compatibel zijn en een pH-tolerantie hebben die schommelt tussen 6.95 en 7.05, dat zijn al veel criteria die in aanmerking komen.

Wat betreft de aquariumclubs, we weten niet echt of die er bij ons zijn.

En eerlijk gezegd denk ik dat we voor elke tak niet te veel weten (maar we zijn geen barbaren)

. IgorEn Angélique

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond Igor en Angélique,

ik kan begrijpen voor de club, alhoewel het goede adviezen zou kunnen geven.

Voor het aquarium, met zo'n mooi volume, waarom niet een Amazone-biotoop proberen met wat andere vissen zoals glasmeervallen (per 10), rode neuszalmpjes, vliegende bijlen (de grijze is "mooier" dan de andere, tenminste naar mijn smaak), scalaren (met een goede school kardinaaltetra's, temp. van 26 °C in dit geval),

keizer tetra's, op de bodem verschillende soorten corydoras mogelijk.

Pas op, natuurlijk, voor verkopers die er zijn om omzet te maken en helaas niets anders (behalve een paar uitzonderingen gelukkig).

Respecteer de waterhoogtes voor de scalaren (evenals min. 50 l. per vis); en ook de regels voor de lengte van de vissen (1 cm. / l. water voor basis).

Aquariumliefhebberlijk.

 


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.