Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

groenwieren aan het oppervlak

3 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
christophe
12 berichten
christophe fr


 

Sinds 2 à 3 weken is het oppervlak van mijn 240 l bedekt met een groenachtige en troebele film. Het vermindert na een waterverversing maar verschijnt zeer snel weer.

Er is ook een proliferatie van groene algen op een wortel, op de ruiten.

De waterparameters zijn goed. Zou dit kunnen komen door de verlichtingsbuizen (JBL solar ultra natur en tropic), ze zijn meer dan een jaar oud maar de verkoper had me verzekerd dat ik ze 2 jaar kon gebruiken.

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Hallo Christophe,

eerst en vooral, wat is de levensduur van jouw buizen?

Dit zal je toelaten om, door het te delen door de dagelijkse duur, het aantal dagen te kennen voordat je ze moet vervangen.

Algen kunnen ook veroorzaakt worden door directe zonnestraling, een reflectie van de zon naar het aquarium, een overschot aan voedsel.

Persoonlijk, wanneer ik een "beplant" aquarium doe, gebruik ik verlichting zonder blauw (dus alle natuurlijke buizen) omdat blauw een vector is van algen; ik gebruik NTX 30W in het roze (bovendien hebben die een veel langere levensduur dan andere, 1,5 tot 2 jaar voor een dagelijkse belichting van 10 u.).

Aquaristische groeten.

christophe
12 berichten
christophe fr

Goedenavond Jean-Pierre,

Bedankt voor je snelle reactie op mijn bericht.

Ik heb gekeken naar de levensduur van de buizen, maar er staat nergens een indicatie behalve dat ze ontworpen zijn om 24 maanden mee te gaan. Maar ze zijn al 15 maanden in gebruik!

Zou dit valse reclame kunnen zijn?

Ik kan niet bedenken waardoor het anders veroorzaakt zou kunnen worden, want mijn aquarium is ouder dan 2 jaar, het staat niet in direct zonlicht, de voerverdeling is niet veranderd...

Nu ik erover nadenk, lijkt het fenomeen te zijn begonnen na het toevoegen van Dennerle's ferro V30 (een halve dosis), maar de houdbaarheidsdatum was met 2 maanden overschreden. Dat gezegd hebbende, ik voeg eens per maand ijzer toe (1/2 dosis omdat ik vind dat het de cyano's bevordert). Is dit toeval?

Ik heb gekeken naar NTX buizen, maar ze lijken niet te bestaan in 85 cm.

Dus nu weet ik niet zeker of ik de buizen moet vervangen.

Aquariumgroeten,

 

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Bonjour Christophe,

je ne pense pas que cela soit du au fer;

la durée de vie de 24 mois oui mais à quelle durée journalière tout est la !

Change tes tubes et regarde.

Aquariophilement.

 


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.