Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

Ervaringsdeling

7 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
William
38 berichten
william fr


Hallo allemaal,

Allereerst, beste wensen....

Deze post is bedoeld om mijn recente ervaring met witte stip ziekte te delen. Misschien heb ik fouten gemaakt, maar ik ben echt boos op een winkel. Ik zal uitleggen waarom.

Eerst wil ik eraan herinneren dat ik een paar maanden geleden van een 80 l naar een 190 l aquarium ben overgestapt. Alles ging geweldig tot net voor Kerstmis (geboorte van platy's......). Omdat het aquarium groter is, besloot ik meer vissen toe te voegen. Grote vergissing, ik heb ze gekocht bij een JARDILAND... maar ik wist nog niet dat ik daar spijt van zou krijgen (misschien zou ik hetzelfde probleem in een andere winkel hebben gehad, maar met die winkel is het klaar!!!). Dus ik kocht 2 pleco's voor mijn ruiten, een algenetende vis waarvan ik de naam niet meer weet, 2 luipaardcorydoras, 10 neons. Verrassing, een pleco was al dood tijdens het transport. Tweede fout (maar dit was mij nog nooit overkomen), ik introduceerde de vissen meteen in het aquarium. De 2e pleco stierf de volgende dag. Twee dagen later, verschenen er witte stippen op mijn 3 clownbotia's en anderen. Intussen aten mijn clownbotia's niet meer en bleven ze in een hoek liggen. Ik keek snel op het net en paste een paar tips toe die ik vond. Ik verhoogde de temperatuur naar 29-30°, ik deed wat zout erin omdat ik op dat moment niets anders had. De plaatselijke apotheken verkochten geen methyleenblauw. Dus ik haalde een product in de dierenwinkel (APB). En dat was misschien mijn 3e fout. De volgende dag, een dode ancistrus en de toestand van mijn clownbotia's werd erger. Die dag verloor ik de eerste clownbotia en een ancistrus. De volgende dag stierf een 2e clownbotia. Gisteren is mijn laatste clownbotia van 4 jaar gestorven na bijna 4 dagen te hebben geleden. Ik verloor ook een neon maar dat is minder erg, ik dacht dat ik ze allemaal zou verliezen omdat ik de temperatuur naar 29-30 had verhoogd terwijl ze normaal maar 24-25° verdragen. Conclusie, de ziekte lijkt over te gaan, maar ik heb mijn 3 clownbotia's, een ancistrus, 2 pleco's en een neon verloren....en het is misschien nog niet voorbij. En dat allemaal dankzij de winkel waar ik ze kocht.....ze hebben me trouwens ook de witte stip ziekte verkocht, bedankt daarvoor. Maar ik laat het er niet bij zitten met hen. Ze krijgen deze week een bezoek van mij.

Dat is het, advies aan de experts als dit mij weer overkomt! Wat zouden jullie in mijn plaats hebben gedaan?

Dankjewel en nogmaals een goed nieuwjaar 2013.

Tot ziens

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond William,

van wat ik me herinner toen ik met aquaristiek begon, had ik deze ziekte in mijn 200 l..

Behandeling met groen van ik weet niet meer wat (sorry, maar te lang geleden), dit product had ik gekocht in een aquariumwinkel (dus kijk bij Europrix of Poisson d'Or, zij zullen je goed telefonisch informeren). Ik had de behandeling onmiddellijk gedaan, maar ondanks alles verlies van 1/3 van de vissen.

Daarna grote waterwissels (30% gedurende 2 weken); de temperatuurverhoging is zeer goed, nu moet je terugkeren naar normaal. En vooral nu het product effect heeft gehad, filter over houtskool gedurende 1 week.

Voor het zout: je moet grof zout van Guérande nemen, niets anders. En altijd in huis hebben, het is een van de beste preventieve behandelingen.

Wacht nog 1 week voordat je opnieuw begint met bevolken.

Als je vissen hebt die sterven tijdens het transport, zet vooral degenen die nog leven niet uit de zak; breng alles terug naar de plaats van aankoop en eis terugbetaling, want de ziekte is in hun bakken.

Je moet weten dat je geen vissen moet kopen die net in de winkel zijn aangekomen (stress van het transport, schokken, temperatuur niet correct gehandhaafd,...), wacht een 10-tal dagen.

Voor je aquarium, zeker geen Plecos (eenmaal volwassen bereikt hij meer dan 50 cm en in grote aquaria dichtbij 1 m. Integendeel, je kan Ancistrussen plaatsen (tot 4 zonder probleem).

Niet dat ik je commandeere, maar neem een kijkje in de rubriek "Realisatie van een aquarium"; ik denk dat het je "een beetje" kan helpen.

Tot snel.

Aquaristisch.

William
38 berichten
william fr

Goedenavond Jean-Pierre,

Wat betreft het product waarvan je de naam zoekt, het is op basis van "malachietgroen". Dat is wat ik ook gebruikt heb, net als jij.

Ik moet nog twee dagen wachten voordat de behandeling afgelopen is. Daarna ga ik inderdaad twee grote, opeenvolgende waterwisselingen doen

met een week interval, en daarna filtratie over actieve kool voor 1 tot 2 weken. Voor het zout, moet ik snel wat kopen. Ik ga natuurlijk wachten voor ik opnieuw bevolk.  

Bedankt voor de tip over de vissen die tijdens het transport zijn gestorven, dat is wat ik nu ga doen. Ik heb spijt dat ik het niet gedaan heb. Maar ze zullen me toch horen, zelfs al heeft het geen zin!!!

OK voor de Pleco's! Ik ga dus 2 ancistrussen toevoegen.

 

Een vraag, voor de actieve kool, kan je die altijd laten zitten of is het alleen af en toe voor een specifiek doel. Ik geloof te weten dat het is om de viezigheden te filteren, ook na het gebruik van een medicament, en/of om het water helder te maken. Vergis ik me? Wat is het precieze gebruik?

Bedankt voor de adviezen.

Tot binnenkort

Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,

Ik citeer je:

"En dat allemaal dankzij de winkel waar ik ze heb gekocht.....ze hebben me trouwens witte stippen ziekte verkocht, dank je wel."

Er zijn twee mogelijkheden:

Of de protozoön (Ichthyophthirius) is in de zichtbare fase op een of meerdere vissen in het verkoopaquarium en in dat geval moet je zeker geen andere vissen uit het aquarium kopen, ook al zien ze er gezond uit. In dit geval is ook jouw verantwoordelijkheid betrokken

Of het is nog in de embryonale fase, dat wil zeggen in het water dus ondetecteerbaar, en op dat moment weten noch jij, noch de winkel dat de ziekte in het verkoopaquarium is en dat je het naar je eigen huis gaat brengen.

Er is maar één oplossing voor deze ongemakken, een systematische quarantaine bij jou thuis, in een ziekenhuisaquarium, voordat je vissen in je eigen aquarium zet.

 

Pas op met zout, gejodeerd of niet, het werkt nadelig op de groei van planten. Chloride van natrium is in kleine doses een groei-remmer en in grote doses wordt het een werkelijk onkruidverdelger.

 

Alain

-

 

 

William
38 berichten
william fr

Bonjour Alain,


Permet moi certaines remarques qui font que je ne suis pas du tout d'accord avec toi, je vais m'en expliquer.


1 / Les points blancs n'étaient absolument pas visibles, j'entends par là qu'il n'y avait aucun point blanc que les poissons que j'ai acheté, ni même sur ceux qui étaient avec eux. Il n'y avait aucun signe visible. Sinon, je n'aurais pas été assez bête pour les prendre.


2 / Parti de ce point de vue là, je te cite : « ni moi ni le magasin n'étaient au courant que la maladie était dans le bac de vente, et que j'allais l'emporter chez moi ». Donc, j'en conclue que tu veux dire par là que le magasin n'est pas responsable. Et bien je dis FAUX !!!


Le magasin est responsable de tout ce qu'il vend aux clients. En effet, prenons un exemple simple. Tu achètes une télé qui, une fois installée chez toi, fait tout sauter et engendre des dégâts. Ton premier réflexe sera de retourner au magasin pour te plaindre car pour toi, ce sera la faute de la télé qui avait très certainement un défaut. Pourtant, outre le fait que pour ce genre de bien il y a une garantie, le magasin n'était absolument pas au courant qu'il te vendait une télé défectueuse !!! Donc, comme le magasin ne pouvait pas le savoir, cela signifie qu'il est dédouané de toute responsabilité ??? C'est en tout cas pas ce que dit la loi ni même la jurisprudence.


Comme j'ai dit, un magasin est responsable des produits qu'il propose à la vente. C'est le principe même d'une vente. Et ça c'est pas moi qui le dit, c'est la loi. Une vente c'est quoi ? C'est la remise d'un produit contre la remise d'une somme d'argent. Si le produit s'avère défectueux et entraîne un préjudice pour le client, alors ce préjudice peut entraîner une indemnisation.


C'est exactement ce qui m'ai arrivé. J'ai acheté des poissons qui ont pollué mon bac, qui sont morts, et qui ont entraîné la mort d'environ 1/3 de mes poissons ( dont une loche-clown de 4 ans ). Donc, cet achat m'a causé un préjudice.


Franchement, je ne rêve pas. Je vais aller au magasin et je verrai bien. Comme on dit, qui ne tente rien n'a rien. Mais j'ai vraiment la haine car 1/3 de mes poissons morts, c'est quand-même pas mal !!!


Par contre, il est certain que maintenant, je les mettrai systématiquement en quarantaine dans un bac hôpital. Il est clair que c'est la meilleure des solutions.


Tout ce beau discours avec de grandes phrases pour dire une seule chose : « le magasin est responsable de ce qu'il vend ». Ils ont un devoir de conseil...ect...


Désolé d'avoir comparé un poisson à un produit, mais c'était pour simplifier l'exemple.


Au passage, rentré du travail hier soir, alors que je pensais la maladie vaincue, j'ai constaté à nouveau des points blancs sur le seul ancistrus qu'il me reste, et sur un autre poisson de fond.


Du coup, j'ai remis la température à 29-30° ( je l'avais remise à la normale 24-25° hier matin ), et j'ai remis du produit ( APB anti-points blancs ). Du coup, je vais devoir continuer le traitement encore quelques jours alors qu'il s'arrêtait hier ( 1 fois tous les 2 jours pendant 6 jours, donc 3 fois du produit en tout ). Et ça, ça m'ennuie car je vais certainement perdre d'autres poissons. Ca a d'ailleurs déjà commencé ce matin avec la perte d'un corydora léopard.


Il est possible de mettre du produit pendant combien de temps au maximum ?


A ce propos, une question, dois-je attendre la fin du traitement pour changer de l'eau ( + filtration sur charbon actif ), ou je peux déjà en changer ? Comme je vais devoir aller au delà de trois fois pour le produit, j'ai peur qu'il y ait une concentration trop importante qui fera que je vais perdre encore plus de poissons.


Voilà. Au passage, si quelqu'un a une meilleure solution que les produits anti points blancs ?


A bientôt...


Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr
[links]Goedenavond,[/links][links]water veranderen zodra de behandeling is afgelopen;[/links][links]het actieve kool eenmaal de behandeling afgerond is, dan moet je het weggooien;[/links][links]voor het zout: ik spreek over grof zout van Guérande en geen ander (want met deze nooit problemen en het werkt);[/links][links]vervolgens is het niet de bedoeling om het aquarium te veranderen in een brakwateraquarium, 2 tot 3 theelepels zout opgelost in een glas water en toegevoegd aan de 200 l. water;[/links][links]je kan permanent gebruik maken van actieve kool, maar dit is niet verplicht (zie "het opzetten van een aquarium"). Ik heb een duidelijke voorkeur voor een UV-filter.[/links][links]Aquariumgroetjes.[/links]
William
38 berichten
william fr

Goedenavond,

Na de uitroeiing van die vervloekte ziekte, heb ik een paar dagen geleden een mail gestuurd naar de winkel. Ik werd heel snel telefonisch gecontacteerd.

En wel, vandaag een afspraak gehad met de verantwoordelijke voor aquaristiek, ik heb het recht gekregen op een gratis omruiling van bijna alle vissen die ik verloren ben. Ze zitten momenteel in een quarantainebak. Dus ik ben tevreden. En ik heb zelfs mijn stem niet hoeven te verheffen.

Dat was het...

céline
38 berichten
céline fr

Als je een nieuw probleem hebt met deze ziekte, typ "witte stippen" in de zoekbalk en je vindt verschillende producten, in verschillende volumes, die goed werken om deze ziekte te behandelen!!


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.