Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

CO2 en substraten.......

4 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
Roland
11 berichten
roland fr


 

  Hallo  

       Eenvoudige en snelle vraag: "Voeren de productie- en diffusiesystemen voor Co2 niet dubbel werk in aquaria die al zijn uitgerust met een substraatlaag onder het grind of zand....."....?..

Alain
259 berichten
alain fr

Bonjour,

Il y a double emploi si la plantation est insuffisante. Le sol suffit à fournir les molécules de dioxyde de carbone pour produire assez de molécules de dioxygène grâce à la présence de la lumière.

Avec une plantation dense, il y a un déséquilibre entre le dioxyde de carbone naturel du substrat et les besoins des plantes pour le synthétiser et produire le dioxygène. Il faut donc, à partir d'une certaine densité de plantation et une certaine puissance d'éclairage (1W/2L) introduire artificiellement du CO2. C'est alors une photosynthèse optimale qui est obtenue.

Alain

Roland
11 berichten
roland fr

ALAIN-C......

      Goedenavond.....Sorry voor mijn late reactie.....Ik dank je alvast voor je antwoord....een antwoord dat voldoende uitleg zou zijn als ik me niet afvroeg of mijn verlichting voldoende is...Inderdaad, ik dacht dat als JUWEL dit model Vision 180 uitrust met 2 buizen van 35w T5 in 92cm....;volgens jou formule zou ik 90w nodig hebben terwijl ik slechts 70w heb....is het verschil belangrijk.....?......zonder toevoeging van CO2 voor mijn planten....Bedankt en tot snel...Roland uit Nice....

Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,

De verlichting moet worden gekozen op basis van de planten, niet op het volume. Dus zeggen dat je 1W/2L nodig hebt, is om aan te geven dat de meerderheid van de planten beter groeit met deze verhouding.

Voor jou kunnen 70W voldoende zijn als de planten niet veeleisend zijn.

Om het eenvoudig te houden, kun je overwegen dat er 3 groepen planten zijn met verschillende behoeften:

- 1W/3L: Anubias, Vesicularia, Microsorium, sommige Aponogetons en enkele Cryptocorynes

- 1W/2L: Alle stekjesplanten en rozetplanten.

- 1W/1L: De bodembedekkende planten, zoals die gebruikt worden in Aquascaping.

Het is belangrijk om te weten dat het niet de watts zijn die voor verlichting zorgen, maar de lumens.

Bijvoorbeeld, een T5-buis van 35W levert een lichtstroom van 3650 lumens, terwijl een 36W buis in T8 ongeveer 300 lumens minder levert.

Als ik jou was, zou ik een reflector op elk neonlicht plaatsen. Ze zullen het vermogen niet verhogen, maar zullen op zijn minst de lichtstralen concentreren en richting het water leiden. Na enkele weken of zelfs maanden zul je weten of het voldoende is of dat je een neonlamp moet toevoegen.

Alain

Roland
11 berichten
roland fr

 ALAIN-C

     Hallo.....

           Ik geloof dat met jou de zaken eenvoudig worden omdat je zo goed en duidelijk uitlegt....dus de vraag over "licht" is nu definitief opgelost voor mij...Ik heb het goed begrepen.....Het systeem met reflectoren is oké, dat ken ik....maar Juwel had ze standaard kunnen plaatsen gezien de gehanteerde prijzen...Nogmaals bedankt aan Jou.....en ik denk dat ik in de toekomst nog andere vragen zal hebben, in de hoop dat je paraat zal staan om te antwoorden....Fijne dag...Roland uit NICE


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.