Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

budget per maand

9 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
clementine
5 berichten
clementine fr


Hallo, ik zou graag een kat willen kopen en alles wat nodig is voor zijn comfort, maar ik heb geen idee wat het budget is dat ik moet voorzien!

Hoeveel moet ik per maand rekenen voor brokjes en kattenbakvulling?

Hoeveel liter zakken hebben we per maand nodig? En hoeveel kilo brokjes per maand?

Bedankt!

Sandra
261 berichten
sandra fr

Hallo Clementine,

Je zult in eerste instantie je huisdier moeten laten vaccineren. Dit is uiterst belangrijk omdat je hem zo beschermt tegen bepaalde dodelijke ziekten. De eerste injectie is rond 8 weken, daarna een herhaling na 3 tot 4 weken en vervolgens een jaarlijkse herhaling. De tarieven variëren per dierenarts, reken ongeveer 50 tot 60 euro.

Voor de brokjes raad ik je premium brokjes aan, die zijn van veel betere kwaliteit. Ze zijn wel wat duurder maar ze zijn veel beter voor de gezondheid van je huisdier (ze gaan over het algemeen langer mee omdat de te geven hoeveelheid veel minder is dan bij standaard brokjes). Om je een idee te geven van de prijs, ik koop voor mijn volwassen kat Pro Plan van 3kg voor 25 euro. Het pak gaat iets meer dan 3 weken mee. In het begin moet je je richten op brokjes voor kittens.

Wat betreft kattenbakvulling, ik moet bekennen dat ik het niet meer gebruik voor mijn kat omdat hij zindelijk is en vraagt om naar buiten te gaan om zijn behoefte te doen. Ik denk dat één pak per week voldoende moet zijn (elke dag verwijder je natuurlijk de uitwerpselen), de prijzen variëren afhankelijk van het merk (reken gemiddeld ongeveer 5 euro).

Daarna heb je een kattenbak nodig, reken ongeveer 5 euro voor een standaard (open) bak en ongeveer 15 euro voor een gesloten bak. Ik adviseer je de gesloten bak zodat je kat het kattengrit niet overal verspreidt.

Vervolgens heb je een voerbak nodig, alle prijzen bestaan en beginnen meestal van 2 tot 5 euro voor het standaardmodel.

Zo, daarna wat knuffels, liefde en je kat zal de gelukkigste zijn . Het zijn geweldige metgezellen!

Als je vragen hebt, aarzel dan niet,

Tot snel!

clementine
5 berichten
clementine fr

Allereerst bedankt voor het antwoorden, dat heeft me veel geholpen! Nu mijn moeder het ermee eens is, gaan we waarschijnlijk een klein mannetje adopteren, ik heb op auchan drive gekeken... er zijn best wat goede producten voor het kattengrit en de brokjes, de friskies lijken me niet verkeerd?

Voor de vaccinaties denk ik dat het essentieel is omdat ik in een huis woon en ik hem wil laten uitgaan wanneer hij daar zin in heeft!

Ik ben van plan een gesloten kattenbak te nemen om geen geurtjes te hebben want mijn moeder zal daar niet soepel in zijn!

En zoals je zegt, dan blijven alleen de knuffels over... om aan hem te geven :)

Ik heb nog wel wat vragen, want ik ken niet veel van katten, ik heb er nooit een gehad, mijn moeder is bang dat de kat haar in het midden van de nacht wakker maakt om bijvoorbeeld naar buiten te willen... is dat mogelijk? Voor zijn behoeften, zal hij zelf naar de kattenbak gaan? Als hij buiten is en we zijn er niet als hij weer naar binnen wil, is dat erg?

Katten lijken me wel dieren die hun eigen leventje leiden maar toch ook behoefte hebben aan knuffels en aandacht... ze zijn niet zo "vervelend als een hond", toch? (Ik zeg dit niet gemeen over honden, maar ik heb het gewoon niet zo met de behoeften van honden... :/ )

Sorry dat ik je lastigval met mijn vragen (die misschien dom op je overkomen, maar ik wil liever goed geïnformeerd zijn voordat ik de sprong waag, ik zou niet willen dat ik iets verkeerd doe en het dan betreur! ) Alvast bedankt!

Sandra
261 berichten
sandra fr

Hallo Clementine,

Je stoort me helemaal niet, ik beantwoord graag je vragen, en weet je, er zijn geen domme vragen! Het is heel goed om al deze vragen te stellen voordat je een dier neemt. Te veel mensen nemen helaas impulsief een dier en doen het daarna weer weg...

Dus om op je vragen te antwoorden, het kan gebeuren dat je kat midden in de nacht naar buiten wil (de mijne doet dat af en toe), maar elke kat is anders. Normaal gesproken zal je kat vanzelf naar de kattenbak gaan om zijn behoefte te doen, katten zijn heel schoon en dat is geweldig! Wanneer je hem voor de eerste keer mee naar huis neemt, zet hem dan meteen in de kattenbak zodat hij weet waar die is. Daarna gaat hij normaal gesproken vanzelf (het kan zijn dat er in het begin een paar "ongelukjes" zijn, maar dat is zeldzaam bij katten). Persoonlijk heeft die van mij altijd op de kattenbak gezeten toen hij een kitten was.

Overdag is mijn kat meestal buiten en wel, nee, maak je geen zorgen, het is niet erg als hij niet naar binnen kan omdat jullie er niet zijn. Katten zijn vrij onafhankelijk, hij zal zijn eigen leventje leiden tijdens jullie afwezigheid. Laat een bakje water en voer voor hem klaarstaan en alles komt goed.

Katten zijn geweldige dieren, ik weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen! Het is waar dat ze anders zijn dan honden omdat honden echt hun baasjes nodig hebben en over het algemeen verdrietig zijn als ze niet bij hen zijn. Katten houden ook van hun baasje maar kunnen zich meestal bezighouden als ze alleen zijn, vooral als ze toegang hebben tot de buitenlucht. Ze zijn onafhankelijker dan honden.

De eerste dagen, houd je kitten binnen zonder hem naar buiten te laten, want hij moet zijn nieuwe omgeving leren kennen. Laat hem niet meteen buiten los, hij zou kunnen verdwalen.

En als je een mannetje neemt, is het mogelijk dat je in de toekomst moet overwegen om hem te castreren. Ik moest mijn kat castreren omdat hij meerdere dagen wegliep (voor de vrouwtjes) en dan terugkwam vol verwondingen. Daarna kreeg hij abcessen en moest ik met hem naar de dierenarts (wat betekent dat je kosten hebt). Dus na eenmaal, tweemaal, heeft de dierenarts me castratie geadviseerd en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad, hij heeft nooit meer gevochten! Reken ongeveer 60, 70 euro.

Dat is het, Clementine, aarzel niet als je nog vragen hebt

Tot ziens!

en als je je kitten hebt, plaats dan een foto van hem, dat zou super zijn!

Odile
24 berichten
odile fr

Hallo Clementine,

De antwoorden die Sandra je heeft gegeven zijn zeer compleet en je kunt ze letterlijk opvolgen.

Ik zou dit toevoegen: als je echt wilt dat je kat naar buiten gaat, moet je hem inderdaad steriliseren, of het nu een mannetje of een vrouwtje is rond 6, 7 maanden, anders zal de buurt heel snel vol raken! Denk aan de weg als er een bij jou in de buurt is. Te veel katten worden overreden. Persoonlijk laat ik mijn katten niet naar buiten, want er zijn te veel gevaren op de loer. Ze zijn grote katten (zie mijn post Ragdoll) en ze leven heel goed in het huis, achter elkaar aan rennend enz... Natuurlijk is buiten beter voor hen, maar niet altijd, of anders moet je een afgesloten ren voor hen inrichten. Zwervende katten die ziekten bij zich dragen, kunnen zo geen contact hebben.

Dit is natuurlijk slechts mijn mening!

Veel succes met je kitten.

clementine
5 berichten
clementine fr

Bedankt voor jullie antwoorden! Maar gaat jouw kat niet stiekem naar buiten? Bijvoorbeeld als je de deur (schuifpui, ik weet niet hoe jouw huis is) open laat, gaat hij dan niet naar buiten? Blijft hij uit zichzelf binnen, of moet je altijd opletten?


Sandra_B: nogmaals bedankt voor al deze info! Ik moet toegeven dat ik niet zo lang geleden een hond had geadopteerd en ik wist niet hoe ik voor hem moest zorgen, (dat was toen ik ziek was) en omdat ik niet gewend ben om dieren te hebben (voorlopig heb ik alleen maar cavia's gehad :p) weet ik dus niet echt hoe ik het moet aanpakken, vervolgens waren mijn moeder en mijn zus er ook niet echt voor, dus ik moest echt alles alleen doen. Omdat ik niet wist hoe ik voor hem moest zorgen (ik heb hem geen kwaad gedaan, dat wil ik even benadrukken ;) ) heb ik hem 2 dagen gehouden en heb ik besloten om hem aan een gezin te geven dat veel beter voor hem kon zorgen (hij is nu veel gelukkiger!) Daarom ben ik bang dat hetzelfde gebeurt met de kat (ik weet dat het geen speelgoed is, we nemen ze niet om ze vervolgens te verlaten) Dat is waarom ik zoveel mogelijk vragen stel om zeker te zijn en gerustgesteld te worden, omdat ik er niet veel van weet! Maar deze keer zijn het mijn zus en ik die het willen en we hebben onze moeder kunnen overtuigen (hoewel ze nog steeds een beetje terughoudend is, ze wil er ook niet voor zorgen) Is het ook zo ingewikkeld als een hond? Dat is echt wat me bang maakt! Want voor mij heb ik het idee dat een kat zijn leven leidt maar wel gezelschap nodig heeft (vanwege gezondheidsproblemen volg ik studie via correspondentie dus ik zal tijd hebben om voor hem te zorgen, vooral in het begin omdat ik een kitten neem) Ik heb gelezen dat je 's ochtends brokjes moet neerzetten en dat ze gedurende de dag eten wanneer ze willen, natuurlijk altijd water beschikbaar... de kattenbak 1 keer per week verschonen (dat moet lukken, want met de cavia's moest ik hun kooi verschonen ;p) Ook wonen we in een huis met een schuifpui, en omdat het mooi weer begint te worden, laten we de schuifpui open, kunnen we hem naar believen laten uitgaan of moeten we opletten? Omdat het mijn moeder zal irriteren als ze altijd moet controleren... Ik ken iemand die 2 katten heeft en die altijd binnen blijven, ze hebben die gewoonte genomen en lopen nooit weg (ze woont in een appartement) Kan ik hem leren om niet naar buiten te gaan? Of alleen af en toe?


Ik woon in een klein, rustig en leuk buurtje er zijn 2, 3 katten in mijn straat en ik zie ze vaak in de straat rondlopen, in mijn tuin komen... eigenlijk stel ik mezelf te veel vragen, het verhaal met de hond die ik had maakt me nu gestrest, ik ben bang om het verkeerd te doen :/


Het spijt me als mijn vragen raar overkomen :/


clementine
5 berichten
clementine fr

En ook, is het beter een mannetje of een vrouwtje? Want in elk geval zou ik ze moeten castreren, dus welke past zich beter aan en is vriendelijker... zijn er verschillen?

Odile
24 berichten
odile fr

Nee, mijn katten ontsnappen echt niet stiekem, ik let er zeer op! Om te luchten sluit ik ze niet lang op in hun speelkamer, 10 tot 15 minuten, niet meer! En ik heb handige ramen die me toelaten de lucht te laten circuleren zonder dat ze helemaal open staan, met een beveiliging om te voorkomen dat ze erin vast komen te zitten.

Het is goed dat je zoveel vragen stelt voordat je een huisdier adopteert. Het is een grote verantwoordelijkheid, die kosten met zich meebrengt, het opgeven van vakanties enz...maar in ruil daarvoor krijgen we veel liefde van hun kant.

Je zegt niet of het om een kitten gaat dat bij een fokker of een particulier is gekocht. Natuurlijk is er bij een fokker een prijskaartje aan verbonden, maar de katten worden getest om te zien of ze geen ziekten bij zich dragen. Een particulier zal dat niet doen, een nieuwe wet verplicht hen zelfs om katten te identificeren met chip of tatoeage (zeer zeldzaam nu) zelfs als het om een donatie gaat. Een gevonden zwerfkat zonder identificatie zal naar het asiel worden gebracht. Mijn eerste kat, gekregen van kennissen, stierf op driejarige leeftijd aan feline leukemie (kattenaids). je schrijft dat katten van buurtbewoners in je tuin komen, pas op voor ze! Als jouw kat de gewoonte krijgt om naar buiten te gaan, zal hij dat altijd willen.

Mannelijk of vrouwelijk moeilijk te zeggen. Gecastreerde mannetjes zijn over het algemeen heel lief; gesteriliseerde vrouwtjes of niet zijn soms ondeugender. Maar elk dier heeft ZIJN karakter. Als je de kans hebt om het kitten met de moeder en het nest te zien, doe dat dan om een idee te krijgen.

Sandra
261 berichten
sandra fr

Hallo Clementine,

Het is heel goed dat je al deze vragen stelt, je hebt gelijk, het is belangrijk om goed na te denken voor je een huisdier neemt. Zeker omdat een kat tussen de 10 en 16 jaar kan leven (een van mijn katten heeft 17 jaar geleefd!). Man of vrouw, aan jou de keuze wat je voorkeur heeft. Ik ben het eens met Odile, gecastreerde mannetjes zijn vaak heel aardig terwijl vrouwtjes meer "speels" en "ondeugend" kunnen zijn.

Als je kat naar buiten gaat (persoonlijk heb ik mijn katten altijd zonder enig probleem naar buiten laten gaan, omdat ze gevaccineerd waren en er geen gevaarlijke wegen in de buurt van mijn huis waren), is het absoluut noodzakelijk om hem te vaccineren voordat je hem naar buiten laat. Anders kun je hem altijd leren om niet naar buiten te gaan, maar een kat kan heel snel naar buiten glippen! Het is aan jou om te beslissen of je wilt dat hij naar buiten gaat of niet.

Tot snel! 

clementine
5 berichten
clementine fr

Ja, en ik had heel goede antwoorden gehad, maar helaas heeft mijn moeder van gedachten veranderd vanwege een probleem, dus ik krijg mijn kleine katje niet! Ik ben teleurgesteld en verdrietig, maar nogmaals bedankt, ik zal deze waardevolle adviezen bewaren, en zodra ik er zelf een adopteer! Bedankt nogmaals aan alle meiden voor al deze antwoorden!! :)


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.