Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

anti-alg vijver

5 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
sophie
3 berichten
sophie fr


hallo,

ik heb een vijver van 500 liter met 3 goudvissen, ik heb een filter, pomp en uv, die 24/24 uur draait, maar ik heb enorm veel last van groene draadalgen + bruine algen

mijn honden drinken van het vijverwater, welk product kunt u aanbevelen dat veilig is voor hen? of planten of vissen die deze algen zouden eten

dank u

genevieve
161 berichten
genevieve fr

goedenavond,

In een vijver is het noodzakelijk om planten te hebben voor het welzijn van de vissen.

Bovendien kunnen sommige planten helpen om het water helder te maken, maar het is niet echt ideaal om dit soort producten te gebruiken.

sophie
3 berichten
sophie fr

goedenavond,

 

kunt u mij vertellen welke planten nodig zijn voor het klaren van het water?

ik heb waterlelies

bedankt voor uw antwoord

Alain
259 berichten
alain fr

Hallo,

 

Er zijn meerdere redenen te noemen voor de aanwezigheid van algen in een vijver:

1°) De blootstelling met permanente zonneschijn (op het zuiden gericht) is een uitlokkende factor en zelfs een filtratie met UV lost het probleem niet volledig op. Ideaal is een ligging in halfschaduw.

2°) Algen zijn vaak te wijten aan een hoge nitraatconcentratie in het water; Het is daarom belangrijk om een goede filtratie te hebben waarvan de uitloop een ondiep gebied (10/15cm) voedt dat beplant is. Dit is het laguneren.

Het wortelsysteem van planten neemt de nitraten uit het water op voor eigen gebruik en ontneemt zo de algen hun favoriete voedsel.

3°) Organische plantaardige afvalstoffen (bladeren, grastwijgjes na het maaien ...) die in de vijver vallen en daar composteren, kunnen ook een stijging van het nitraatgehalte veroorzaken, vooral als de filtratie wat zwak is.

Dus: Minder nitraten = Minder algen.

 

Chemische behandelingen zijn echter slechts een oplossing die het probleem niet oplost zolang de oorzaak niet bekend is.

Het is beter om de oorzaak dan het effect te behandelen.

 

De enige echt effectieve vissen voor het eten van algen zijn de graskarpers. Het probleem is dat ze zich niet beperken tot algen en ze zijn niet vies van waterplanten. Bovendien worden ze meer dan een meter lang en leven ze in groep.

In een kleine omvang zoals jouw 500L vijver, is deze oplossing dus uit te sluiten.

 

 

Hier is een link om mijn vijver te zien. Misschien brengt het je op ideeën?

 http:/cab65.unblog.fr/z1-realisation-dun-bassin-denviron-16000l/

 

 

Alain

 

 

sophie
3 berichten
sophie fr

bedankt Alain voor uw antwoord, ik ga nu de link bekijken

mijn vijver ligt half in de schaduw: zon in de ochtend, schaduw in de namiddag

hoog nitraatgehalte? nee, ik heb maar drie vissen en bovendien heb ik de watertesten gedaan en alles is ok, pH ok, maar gh ik weet niet wat dat is!!!!???

echter, ik heb geen planten behalve waterlelies die ik in het voorjaar plaats.

wat zou u aanraden als plant? hoe zorg ik ervoor dat ze in de winter overleven?

hartelijk dank

Alain
259 berichten
alain fr

Om de planten te kiezen, moet je vooral rekening houden met de diepte van de vijver. Daarom hebben de tegenwoordig verkochte voorgevormde vijvers trappen die verschillende diepten creëren. Dit maakt het mogelijk om de beplanting te diversifiëren.

 

Op de link die ik heb geplaatst, is er een sectie over de planten die gekozen zijn op basis van de verschillende dieptes. Misschien vind je daar enkele naar jouw smaak.

Op verkoopsites zoals "Le poisson d'or" is er een catalogus met nogal wat planten en elke plant is voorzien van een foto. De productfiches zijn tamelijk compleet.

 

De planten, voor het merendeel, zijn niet bang voor de winter op voorwaarde dat ze op de juiste diepte geplaatst zijn om vorstvrij te blijven.

En in de lente, groeien ze weer volop.

 

 

Goed leesplezier

 

Alain


Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.