Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten

Advies over de keuze van een extern filter

14 antwoorden
U moet ingelogd zijn om deze discussie te volgen of deel te nemen. Inloggen
Mickael
6 berichten
mickael fr


Hallo,


Ik ben momenteel eigenaar van een 270L kolom aquarium, 80cm hoog, geplaatst op een meubel van 80cm hoog.


Momenteel wordt dit aquarium bewoond door een "gemeenschap" van guppy’s, platy's, 1 ancistrus, "Red Cherry" garnaaltjes (Crystal), en slakken.


Natuurlijk zijn er ook verschillende "echte" planten aanwezig.


Op dit moment wordt dit aquarium gefilterd door 2 systemen:


1 "Goot" filter dat boven het aquarium hangt, onder de deksel van het aquarium, aangedreven door een pomp van 1500L/U


1 Cartridge filter dat ondergedompeld is, voorzien van 2 filterpatronen, met in totaal 60cm hoogte ondergedompeld in het aquarium.


Waarom 2 systemen? Omdat het aquarium heel hoog is, is het erg lastig om de bodem van het aquarium te bereiken, en het "Goot" filter kon het afval op de bodem van het aquarium niet opzuigen. Dus het "Goot" filter zuivert het wateroppervlak, en het tweede de bodem.


Ik zal niet verbergen dat deze 2 systemen op den duur nogal lawaaierig zijn geworden, en dat is wat me drijft om ze te willen vervangen.


Dus mijn vraag is: Zou het onderstaande filter geschikt kunnen zijn voor mij?


EHEIM professionele 3 externe filter - 2075 - tot 600L


Alvast bedankt voor uw antwoorden.


William
38 berichten
william fr

Hallo,

Voor je informatie, de 2075 zou naar mijn mening een beetje te krachtig kunnen zijn. De 2073 is voldoende (tot 350 l), dat is degene die ik gebruik voor mijn 190 l aquarium. Hij doet zijn werk goed, mijn water is helder, ook al denk ik niet dat hij echt het afval dat zich op de bodem bevindt opzuigt. Maar is er een die dat wel doet??? Niet zeker!!!

Samengevat, de 2073 is ruim voldoende. Een te krachtige filter is ook niet goed.

Heb je niet veel vissen voor een 270 l aquarium? Je ancistrus moet zich vervelen! Je kunt er minimaal 4 in een 270 l aquarium hebben.

Dat is het, succes verder...

Mickael
6 berichten
mickael fr

[links]OK bedankt voor je antwoord.[/links]
[links]Om je vraag specifieker te beantwoorden:[/links]
[links]Een jaar geleden waren er 3 ancistrussen, ze begonnen met elkaar te vechten, en als resultaat was er maar 1 overlevende (een vrouwtje)[/links]
[links]Daarna heb ik geprobeerd om een jonge mannelijke ancistrus toe te voegen, en het resultaat was als volgt: Het vrouwtje vocht tegen hem en hij heeft het niet overleefd.[/links]
[links]Dus ik zal geen andere ancistrussen meer toevoegen, als ze toch gedood worden, heeft het geen zin.[/links]
[links]Verder in de populatie zijn er een twintigtal volwassen guppy's (mannen en vrouwen samen) en misschien wel twee keer zoveel jonge guppies (fry) + 15 jonge platy's van een worp, de volwassenen zitten in een ander aquarium omdat ze de guppy's doodden, 50 doden in 6 dagen.[/links]
[links]Daarnaast zijn er nog een twintigtal slakken (planorbes & een andere soort die ik niet heb kunnen identificeren, verkregen na de aankoop van planten bij een particulier) en meerdere Red Cherry garnalen (onmogelijk te tellen, ze komen alleen 's nachts naar buiten).[/links]
[links]Dus ik schat dat de populatie van dit aquarium ruimschoots voldoende is, en nog geen 6 maanden geleden waren er makkelijk 50 guppy's meer.[/links]
[links]Om terug te komen op het probleem van mijn vissen die elkaar doden, het is of een geval van "pech", of het is de luidruchtige filterpompen die de vissen stressen en ze aanzetten tot vechten (veronderstelling gedaan door de kerel van de dierenwinkel).[/links]
[links]Dat is de tweede reden die me aanzet om het filtersysteem te veranderen.[/links]
[links]Om nog meer te zeggen: ik heb dit aquarium tweedehands gekocht, en er waren 2 externe "JEBO" filters (voor een aquarium van 300l), maar ze lekken allebei als een zeef. Naar de klantenservice van een dierenwinkel gestuurd voor diagnose, de eerste diagnose, ze hebben alle afdichtingen veranderd (3 weken gewacht op de speciale afdichtingen uit China), maar ze lekten nog steeds, ik heb ze teruggebracht, ze hebben microscheurtjes gevonden in de koppen van de pompen en de bakken. Dus ze zijn onherstelbaar tenzij je alles vervangt... dus in plaats van alles te vervangen, heb ik gekozen voor een goedkopere oplossing door tijdelijk interne filters te gebruiken. Dat is het hele verhaal.[/links]
William
38 berichten
william fr

Als je het zo zegt, inderdaad, je hebt aardig wat vissen.

Maar vreemd voor de ancistrus. Ik heb ze altijd gehad, en er was nooit animositeit tussen hen, noch met de anderen. Nu is het duidelijk dat verschillende redenen een stressfactor kunnen zijn, zoals lawaai bijvoorbeeld. Nu, misschien heb je een exemplaar dat nogal een karaktertje heeft, dat kan! Maar het is jammer, want het zijn over het algemeen erg leuke vissen.

Wat je pompen betreft, dat is pech.

Maar voor een aquarium van 270 l, zal er niets beter zijn dan een externe pomp, en ik bevestig voor de 2073. De 2075 is te krachtig en onnodig voor jouw aquarium. Zoals ik meen jou in mijn eerste antwoord te hebben verteld, een te krachtige pomp is echt niet goed!!!

Daarentegen, voor de water invoerslang die gewoonlijk tot op de bodem gaat, zal die niet lang genoeg zijn. Je zult een koppeling nodig hebben om hem tot op de bodem te laten gaan...

Veel succes verder...

Mickael
6 berichten
mickael fr

Mijn andere vraag lijkt misschien dom maar: de 2075 is te krachtig, wat zouden de risico's en gevolgen zijn?

PS: sorry, maar op het gebied van pompvermogen weet ik er niets van.

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond,

waarom zou je niet een "Eheim classic 2215 uitgerust met dubbele kranen proberen, goedkoper dan de "pro"".

Anders, het langzaam filteren zorgt ervoor dat het water goed ontdaan wordt van onzuiverheden, dus met de kranen kun je de stroomsnelheid van de filtratie regelen (zowel met de classic als met de pro).

Je moet inderdaad de zuigkorf onderaan plaatsen.

Je hebt inderdaad veel vissen dus waterverversingen van meer dan 10 %/week.

Hebben de ancistrussen plekken om te rusten, zich te verstoppen zonder lastig gevallen te worden? 

Om het voer dat op de bodem valt "op te ruimen", zijn de corydoras een vrij interessante groep (altijd per groep van minstens 5 plaatsen omdat het groepsvisjes zijn).

Aquariumliefhebbend.

Mickael
6 berichten
mickael fr

Voor de "Eheim classic 2215", wat me een beetje zorgen baart, is de capaciteit: 620l/u; en de opvoerhoogte wordt aangegeven als 1,80m, het ontbreken van een zelfaanzuigend systeem en luchtuitstootsysteem.

De man die mij zijn aquarium verkocht en de man van de dierenwinkel gaven me deze info: "het filterpomp moet een capaciteit hebben die ten minste gelijk is aan 3 keer het watervolume", dus: 270L x 3 = 810L. Dus tot nu toe heb ik altijd deze informatie gerespecteerd.

En om heel eerlijk te zijn, toen ik aanvankelijk het aquarium kocht, werkten de JEBO-pompen wonderschoon, de eerste 6 maanden. Ze hadden een capaciteit van 800L/u (theoretisch, aangegeven op het apparaat), zonder zelfaanzuigsysteem. Dus niet alleen zuigden ze het vuil van de bodem niet op, maar bovendien het aanzuigen dwong me om met mijn mond te zuigen, en heel eerlijk gezegd, aquariumwater smaakt naar rotte vis.

Later is het natuurlijk mogelijk om deze kraantjes apart te kopen, om de capaciteit aan te passen.

Ja, de Ancistrus hebben meer dan genoeg verstopplekken: 5 decoraties zijn groot genoeg voor mijn Ancistrus of een andere ancistrus om te schuilen, plus vele planten (javamos, en 4 andere soorten planten).

Voor de voedselresten die op de grond vallen, daar hoef ik me geen zorgen over te maken... de garnalen en slakken laten niets ontsnappen, geen algen, geen voedselresten, zelfs de kleuren (verf) van de decoraties zijn niet ontkomen (bijvoorbeeld: de grote tempel met nachtverlichting, die het licht van de maan nabootst, was helemaal blauw toen ik hem kocht, nu is hij stralend wit). Het bewijs dat ze hun werk doen... ook al vind ik persoonlijk dat ze misschien een beetje te goed hun best doen.

Dus uiteindelijk, misschien blijf ik bij mijn eerste idee: de 2075. Want om nog eerlijker te zijn, ik heb op een website een grote aquarium van 450L gezien, in kolomvorm (ik hou van hoge aquariums). Dus volgend jaar, helaas niet eerder... zou ik "misschien" van aquarium veranderen en om mezelf een filterwissel te besparen kan ik beter nu een krachtiger nemen, en kranen kopen om de capaciteit te verminderen.

William
38 berichten
william fr

Hallo,

Dus over het verhaal van: "de filterpomp moet een debiet hebben dat ten minste drie keer zo groot is als het volume water", dat is niet per se waar!!! Het hangt allemaal af van je biotoop, de vissen die je hebt...enz... Er zijn verschillende factoren om rekening mee te houden.

Je moet ook weten dat de aangegeven debieten voor elke pomp zonder lading zijn!!! Dit betekent zonder iets in de pomp (zonder spons, zonder filtermassa...). Dus, als alles in de pomp zit, is het debiet noodzakelijkerwijs minder!!!

Ik blijf erbij dat met je huidige aquarium de 2075 te krachtig is. Wat zal er gebeuren? Wel, de pomp zal zijn werk niet doen omdat een groot deel van het afval en onzuiverheden door de filtermassa's zullen gaan en terug in het water worden gestort. Waarom? Omdat de zuigkracht te sterk zal zijn.

Maar als je die per se wilt, is er een soort debietregelknop. Je mag deze zeker niet op het maximum laten staan. Daarna kun je tests uitvoeren om te controleren of ze niet te krachtig is ingesteld. Je neemt je waterafvoerbuis, je zet een glas eronder om een watermonster te nemen dat door de pomp wordt afgevoerd. En je kijkt of het water wel schoon is.

Ik heb de 2073 voor een 190 l. Dat is ook een pomp die te krachtig is voor mijn aquarium. De vuiligheden gingen erdoorheen. Ik heb de debietinstelling verlaagd, sindsdien is alles perfect... Je moet de juiste afstelling vinden door te experimenteren...

Dit zijn mijn adviezen als amateur...

Mickael
6 berichten
mickael fr

OK bedankt voor al jullie reacties.

Aangezien ik mijn bestelling nog niet heb geplaatst, heb ik me nog niet echt besloten. Als u zegt dat ik moet vermijden iets te krachtigs te nemen, dan zal ik uw advies opvolgen en kiezen voor de 2073. Bovendien is het voordeliger, aangezien die goedkoper is.

En als ik zie dat het niet werkt... dan zal ik het veranderen.

Nogmaals bedankt.

franck
233 berichten
franck fr

salut

moi a titre perso sur mon 240L j'ai 2 filtres extérieur Eheim 2224 qui fonctionne en meme temps une canne d'aspiration de chaque coté de l'aquarium et les canne de rejet une orienté vers le bas et l'autre orienté vers la longueur de l'aqaurium

 

Jean-Pierre
404 berichten
jean-pierre fr

Goedenavond Mickaël,

William heeft helemaal gelijk; bij filtratie, op beplante biotopen moet je langzaam filteren anders is het nutteloos.

Voor de 2073 zie ik niet in waarom het niet zou werken.

We doen grote filtratiesnelheden voor de "grote Afrikaanse meren" biotopen (3 keer en nog meer).

Voor je decoraties vergeet niet dat het beter is om natuurlijk te blijven en de plastic "dingen" of andere te vergeten.

Ah vergeet niet dat hoe groter de waterhoogte is, hoe dikker het glas moet zijn.

Veel succes verder.

Aquariumhoudend.

Mickael
6 berichten
mickael fr

Goedenavond,

Kleine terugblik 6 weken later... En geloof het of niet, maar deze 2073 heeft het niet overleefd. Het pomphoofd is kapot: geen aanzuiging, geen uitstroom, de "veiligheidsadapter met sluitratel" is vastgelopen; en het ergste van alles is dat het lekt, en dat sinds vorige week.

Het positieve punt van dit verhaal: de klantenservice van Zoomalia is erg reactief, ik heb om een tegoedbon gevraagd en ik heb zojuist de bevestiging van mijn tegoed ontvangen (ze hebben de 2073 ontvangen, teruggestuurd naar de klantenservice).

Dus met deze tegoedbon heb ik al een bestelling geplaatst voor de 2075.

Ik heb de pomp van 1500l/u die ervoor zat weer geïnstalleerd, zo laag mogelijk neergezet, en ik ben begonnen met het schoonmaken van de bodem met een grindstofzuiger, in afwachting van de aankomst van de volgende 2075.

De effecten van de pomp van 1500L/u zijn al merkbaar, het water is minder troebel en er zijn geen onzuiverheden meer in het water.

 

Het positieve van de integratie van de 2073 is de vermindering van de stressfactor. Niet meer zien hoe de guppy's elkaar in de haren vliegen was een groot geluk, en de komst van ongeveer twintig jonge visjes die de populatie kwamen vergroten.

Zelfs de volwassen platy's in een ander aquarium hebben een paar dagen geleden vijf jonge platy's geworpen, die binnenkort zich bij hun broers en zussen in de gemeenschappelijke bak zullen voegen.

Hetzelfde geldt voor de garnalen in de gemeenschappelijke bak, ik heb 2 miniatuurmodelgarnalen in de javamos zien verstoppen, toen ik eergisteren het grind schoonmaakte.

Negatief punt betreffende de accessoires: de slangen zijn te kort. Slechts 2 meter slang... voor een aquarium van 1,80 meter hoog is dat een beetje kort. Gevonden oplossing: een krukje onder de pomp lost het probleem van de te korte slangen op.

 

PS: de volgende keer zal ik bij mijn oorspronkelijke idee blijven, de 2075, die, laten we hopen, misschien niet al deze problemen zal hebben.

Jackie
1 berichten
jackie fr

hallo,

in mijn aqua 270l brut had ik de pomp 2075: niets op aan te merken, eheim is trouw aan zichzelf.

Maar aangezien ik ook de pomp 2078 met verwarming heb, heb ik een uitwisseling gedaan: nog steeds niets op aan te merken, niet te krachtig.

Je moet goed begrijpen dat de aangegeven debieten voor externe filters overeenkomen met een leeg reservoir debiet, en dat met de filtermedia de kracht minder is.

Wat betreft het negatieve effect op de bevolking, volstaat het om de afvoerrail aan de kant van het aqua te richten en niet in het midden, en dan is er geen probleem meer.

De pomp 2078 is bedoeld voor een veel groter aqua dan de mijne en alles gaat goed, voor mijn populatie vond ik de 2075 soms een beetje beperkt, maar zoals elke eheim filter is het gewoon perfect.

William
38 berichten
william fr

Hallo Mickael_M,

Ik zie dat je een slechte ervaring hebt gehad met de 2073. Gewoon ter informatie, "de veiligheidsadapter met sluitratel" raakt vast wanneer de "off" positie niet correct is ingesteld. In dat geval, zit het inderdaad vast en je mag vooral niet forceren, want anders breekt het (en daarmee ook het pompkop). Ik weet niet of dat is wat er gebeurd is, maar je hoeft het alleen maar op "on" te zetten en dan weer op "off".

Ik weet dit omdat ik het zelf bijna had gebroken, ik bleef erop drukken als een gek totdat ik me realiseerde dat de debietknop niet correct op "off" was gezet.... oef, ik kwam er gelukkig achter voordat het brak... Ik weet niet of dat is wat jij hebt meegemaakt maar het is mogelijk.

De 2073 is over het algemeen niet ter discussie te stellen.

Daarnaast, het kan zijn dat je een defect product hebt ontvangen, wat kan gebeuren net als met elk type apparaat.

Mickael
1 berichten
mickael fr

Ik hoop echt dat ik geen problemen zal ondervinden met de 2075. Vooralsnog kan ik niets zeggen, omdat ik mijn bestelling nog steeds niet heb ontvangen, die nog steeds aangegeven wordt als zijnde in behandeling. Je moet toegeven dat de "brug" van 5 dagen ook niet echt heeft geholpen.


Dus voor nu wacht ik... en dit wachten is niet alleen lang, maar ook frustrerend.


Het ondergedompelde filter van 1500l/u is momenteel echt een bron van stress, het is weer een slagveld geworden: 1 vis per dag gevonden dood. Dat begint op te lopen, 15 dagen 15 vissen. Vreemd genoeg zijn het alleen de mannelijke vissen die elkaar doden:
Bij de platy's is er nog maar één mannetje over (onder de jongeren van het gemeenschappelijke aquarium), voor hem is het nu een harem : 17 vrouwelijke platy's, slechts 1 mannetje.


Ik hoop dat ik het zo snel mogelijk zal ontvangen.


 


Wat betreft het kleine avontuur met de 2073. Het is slechts een vermoeden, maar het moet te wijten zijn aan pech. Ik heb een defecte ontvangen, want het heeft de klantenservice van Zoomalia niet verbaasd toen ik contact met hen opnam. Dus het moet hen toch soms overkomen.



Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord
De Zoomalia-appli Met Family'z verdien je +50 punten bij elke bestelling en profiteer je van realtime meldingen voor het volgen van bestellingen
De Zoomalia-appli Boost je poesje met de Zoomalia app! +1000 punten voor het downloaden en +50 punten voor elke bestelling.