Actieve filters:
Wis filters
Sorteren op Sluiten
Automatisch vertaald tekst

Dierenwelzijn: Etikettering om het niveau op kippen aan te geven verspreidt zich

Consumenten maken zich steeds meer zorgen over de herkomst van wat ze op hun bord vinden. Wat betreft vlees, willen weten onder welke levensomstandigheden het is grootgebracht en of het dier gerespecteerd is en gelukkig heeft kunnen zijn, begint steeds meer consumenten te interesseren.
 

volaille étiquette bien etre animal


 

De verschillende bestaande keurmerken

Wanneer u in de supermarkt rondloopt, komt u allerlei verschillende keurmerken op uw vlees tegen. Echter, geen enkele geeft echt het welzijnsniveau van de kip aan.
Kippen met het Label Rouge, biologisch, boerderij en de vermeldingen "vrije uitloop" of "buitenlucht" geven ons een kleine indruk, maar er komt niets concreets naar voren over het lijden dat het dier heeft kunnen ervaren en over zijn respect. We weten alleen door deze labels dat de kippen normale groei hebben gehad, dat ze konden profiteren van leefruimte, dat ze op volwassenheid zijn geslacht, dat ze van daglicht en frisse lucht hebben kunnen genieten, en vooral dat ze een relatief gezonde voeding hebben gekregen.
 

Een logo dat het respect voor dierenwelzijn aangeeft?

Opgesteld in 2019 met de medewerking van het merk Casino, begint het dierenwelzijnsetiket terrein te winnen. De CIWF, de LFDA en de OABA zijn de initiatiefnemers van dit innovatief idee dat ongetwijfeld de consumptiewijze van pluimvee van de slecht geïnformeerde consumenten zal veranderen.
Dit etiket bevat 5 niveaus die gaan van A tot E. Zoals u begrijpt, geeft niveau A aan dat de kip met meer respect is behandeld en niveau E betekent dat dierenwelzijn waarschijnlijk niet aanwezig was bij de herkomst. Het doel is objectief om aan te geven hoe het dier van zijn geboorte tot zijn overlijden is behandeld. Dit etiket houdt ook rekening met de manier van fokken. De etikettering houdt rekening met meer dan 200 criteria, zoals de duur van het transport, de manier van slachten, de toegang tot buiten en de dichtheid van de fok per meter om te bepalen hoe de kip zich gevoeld kan hebben.
 

Richting een generalisatie van deze etikettering

Dit jaar hebben Carrefour en de Magasins U besloten om zich bij de etikettering aan te sluiten, samen met grote merken als Les Fermiers de Loué of Galliance. Vanaf 18 februari zullen deze etiketten op pluimvee in Carrefour-winkels te zien zijn. Met de komst van deze merken wordt geschat dat 10% van de totale jaarlijkse productie van kippen in Frankrijk het etiket zal hebben. Met de toetreding van Carrefour en Magasins U is dat meer dan 40% van de Franse grootdistributie die dit systeem heeft aangenomen. Bovendien kan heel Europa worden bereikt omdat Carrefour op lange termijn van plan is dit systeem in al haar Europese hypermarkten toe te passen.

Het doel van deze aanpak is eenvoudig. Allereerst de consumenten bewust maken van de leefomstandigheden van kippen. Zo hopen we dat ze zich van de merken die mishandelde kippen aanbieden, zullen afkeren. De merken die winstverlies zullen lijden en die op de markt willen blijven, moeten de levensomstandigheden van hun kippen verbeteren om een letter op het logo te kunnen winnen en hun klantenkring terug te verdienen. Zoals u begrijpt, zal het er binnenkort op lijken dat alle grote oppervlaktes en alle merken de beweging zullen volgen. Merken zullen moeten werken aan verbetering van de levensomstandigheden om op de markt te blijven.

Vanaf dit jaar stelt de AEBEA voor dat supermarkten en vlees producerende merken dit logo op hun producten plaatsen.
 

Cookiebeleid
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze site te vergemakkelijken, je gebruikerservaring te verbeteren en om zo te begrijpen hoe onze klanten onze diensten gebruiken. Vertrouwde partners gebruiken deze tools ook in verband met onze advertentieweergave. Je kan je cookies-voorkeuren die toegankelijk zijn via jouw account op elk moment wijzigen..
We vragen jouw toestemming met betrekking tot het gebruik van cookies of vergelijkbare tools om je aankopen op onze... Lees het vervolg
Keuze instellingen Ik ga akkoord